Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی راهنمای برنامه درسی دینی دوره ابتدایی

نویسنده:

ISC (34 صفحه - از 243 تا 276)

کلید واژه های ماشینی : برنامه ، راهنمای برنامه درسی دینی ، تعمیم ، راهنمای برنامه درسی ، برنامه درسی دینی دوره ، تعلیم و تربیت دینی ، راهنمای برنامه درسی تعلیم ، ارزیابی راهنمای برنامه درسی ، برنامه درسی تعلیم و تربیت ، مفهوم

خلاصه ماشینی:

"آنچه جالب توجه است عدم توجه برنامه فعلی بر بعد شادی بخش مراسم می‌باشد در حالی که راهنمای جدید چه از نظر ارایه‌ تعمیم‌های مربوط به این مفهوم و چه در بحث اصول و معیارها در تعلیم و تربیت دینی در دوره ابتدایی بر روی این بعد تأکید نموده است،از جمله در ذیل اصل شماره هشت در مورد گزینش محتوا،برای پرورش معیارها و نگرش‌های مطلوب اسلامی در کودکان،بر توجه خاص بر آن دسته از مراسم مذهبی و مظاهر دینی که با رغبت‌های کودکان‌ هماهنگی دارند تأکید شده است. پاسخ به سؤال سوم تحقیق برای پاسخ به این سؤال که راهنمای برنامه درسی تعلیم و تربیت دینی در دوره‌ ابتدایی چه مقدار از محتوای کتب موجود را حذف کرده است،مفاهیمی که در کتاب‌های فعلی آمده است ولی در راهنمای برنامه جدید از آنها ذکری به عمل نیامده‌ است به شرح زیر معرفی می‌شوند: در بحث پیامبری مطالب مربوط به معجزه و نشانه‌های پیامبری که در کتاب دینی‌ پنجم مورد بحث قرار گرفته است در راهنمای جدید حذف شده است. نقش دروس غیر دینی بحث دیگر ما به این مطلب اختصاص دارد که با توجه به نقش دروس غیر دینی در ارایه مفاهیم اساسی مطروحه در راهنمای جدید،موضع برنامه جدید درس تعلیم و تربیت دینی در برابر این دروس چه می‌تواند باشد؟ اطلاعات حاصل از تحلیل محتوای کتب درسی فعلی حاکی است که کتاب‌های دینی‌ 215 مورد ارایه تعمیم‌های برنامه جدید را به عهده داشته‌اند در حالی که فراوانی ارایه‌ این تعمیم‌ها در کتاب‌های درسی غیر دینی 355 مورد می‌باشد مطالعه آمار و ارقام ارایه‌ شده در قسمت‌های قبل نیز اهمیت سایر دروس را در ارایه مفاهیم مربوط به تعلیم و تربیت دینی آشکارتر می‌سازد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.