Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی و نقد اجمالی منابع موجود در زمینه آسیب شناسی تربیت دینی

نویسنده:

ISC (30 صفحه - از 331 تا 360)

کلید واژه های ماشینی : تربیت دینی ، مسجد ، زمینه آسیب‌شناسی تربیت دینی ، کودکان ، آموزش ، جوانان ، اسلامی ، معرفت ، معرفت ، کتاب

خلاصه ماشینی:

"وی معتقد است که در باب رسالت تربیت اسلامی در مدارس سؤالات بسیاری‌ فرا روی ما قرار دارد؛از جمله اینکه آیا تربیت اسلامی واقعا رسالت خویش را به انجام‌ رسانده است؟اگر جواب مثبت است پس چرا وضعیت جوانان ما بیانگر این مهم نیست‌ و چرا ما اثرات تربیت اسلامی را در سلوک و رفتار آنها نمی‌بینیم؟سپس خاطر نشان می‌سازد که بین وسائل تربیت اسلامی و تحقق اهداف آن فاصله زیادی قرار دارد و بایستی در روشها،برنامه‌ها و وسایل تجدید نظر جدی به عمل آید و باید تعلیمات دینی‌ به گونه‌ای سامان یابد که تنها مبتنی بر تلقین و حفظ و قرائت متون دینی و امثال این‌ها نباشد و دانش‌آموزان آنها را مرتبط با مقتضیات زندگی و نمو خویش ببینند و اثر آنها را در حل مشکلات اجتماعی بیابند. عدم توانایی نظام آموزش و پرورش رسمی در بر عهده گرفتن تربیت معنوی‌ دانش‌آموزان از آغاز به دلیل تأثیرات عمدی و غیرعمدی عواملی همچون خانواده و محیط اجتماعی،پیچیدگی تربیت معنوی به لحاظ غیر مادی و نامحسوس بودن اهداف‌ اعتقادی،طبیعت مادی و زیادت خواه بشری،ایجاد خلاء و فاصله بسیار بین معلومات‌ اطلاعات دینی اخلاقی متربیان از یکسو و حجم زیاد اطلاعات و معلومات ارایه شده در مدارس از سوی دیگر،نظام ارزشیابی و نمره‌دهی،توجه صرف به بعد رفتارها و اعمال‌ دینی و اخلاقی در مدارس و عنایت به برخورد با عوامل نامساعد تربیتی در عین عدم‌ وجود نظام ارزشیابی و نیز وجود افراطها و کج سلیقگی‌ها و در نهایت،خستگی،کم‌ انگیزگی و کناره‌گیری عوامل اصلی تربیت دینی و اخلاقی یعنی معلمان دینی-قرآن و مربیان پرورشی از صحنه و مدارس و جایگزین شدن نیروهای ضعیف،از اهم مشکلاتی‌ است که نویسنده به آنها اشاره می‌کند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.