Skip to main content
فهرست مقالات

اصلاحات در نظام آموزش و پرورش از منظر جامعه شناختی/ گفتگو

مصاحبه شونده:

ISC (20 صفحه - از 137 تا 156)

خلاصه ماشینی:

"ولی اگر بیاییم ریزتر نگاه کنیم و بگوییم چند نفر دارای تجربه ایمانی هستند مثلا نذر می‌کنند،به خدا توجه می‌کنند،از خدا مدد می‌طلبند،در این مورد باید توجه داشت که البته بعضی از آنهایی که خدا را قبول دارند حتی نماز می‌خوانند ممکن است به این‌ معنا تجربه ایمانی نداشته باشند،ولی در تحقیقات مختلف آمده است که بالای 85 درصد افراد تجربه دینی دارند:نذر می‌کنند،حاجت می‌طلبند،دعا می‌کنند،قسم‌ می‌خورند(قسم به معنای جدی نه از روی عادت). ببینید من خودم هم تحت تأثیر این جو بوده‌ام،من قبل از انقلاب عمدتا مباحث‌ کلامب را مطرح می‌کردم،حتی استادهای مشهد ما،گاهی اعتراض می‌کردند که تو کم‌ درس می‌خوانی،من می‌گفتم ما می‌رویم مردم را دیندار می‌کنیم،بعد شما نوشتن‌ رساله‌اش را به عهده می‌گیرید تا آن‌ها به آن عمل کنند!چون کسی که بی‌دین است، رساله نمی‌خواهد و احکام به درد کسی می‌خورد که متدین باشد وگرنه با بیان احکام که‌ کسی متدین نمی‌شود!خود من هم در یادداشتهایم در یک کلاسور کوچکی خطوط سخنرانی‌ها را نوشته‌ام،سخنرانی‌های سال 59،60،61 همه‌اش بار اخلاقی دارد،یعنی‌ به هیچ شبهه کلامی پاسخ داده نشده است؛یعنی دیگر شبهه نیست و باید برای ارتقاء تدین آنها کار کرد. الآن من تخمینا می‌گویم که حداقل 300 طلبه در قم هست که اینها به کلام جدید مسلط شده‌اند،از سخنرانی و کتاب و مجله نقد و نظر و آثارشان ولو یک مقاله که نوشته‌اند معلوم می‌شود مقام معظم رهبری هم گفته‌اند که در قم خیلی فاضل هست،حالا ممکن است آمار تبلیغات و مؤسسات مختلف دقیقتر باشد،با این وجود در دانشگاه فردوسی دو سال‌ پیش یک مراکزی برای ماه رمضان دانشجویان،روحانی می‌فرستاد در خوابگاه‌ می‌ماندند و نماز می‌خواندند ولی آدمهایی بودند با اطلاعات بسیار ضعیف،ما هم از طریق دفتر نماینده رهبری در دانشگاه فردوسی که اینها را می‌آورد و می‌برد درخواست‌ کردیم که بجای هر خوابگاه،یک آدم بیاورید که بیاید بحث‌های قوی کند،مثلا بگوید دیگران گفته‌اند تجربه دینی یعنی چه و آن را نقد کند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.