Skip to main content
فهرست مقالات

اصلاحات، پژوهش و تربیت دینی/ گفتگو/

مصاحبه شونده:

ISC (18 صفحه - از 209 تا 226)

خلاصه ماشینی:

"مثلا یک اتفاقی که می‌افتد مثل غرق شدن دانش‌آموزان در استخر پارک شهر که آن هم به‌ خاطر انجا یک آموزش در بستر فعالیت‌های اجتماعی یعنی موزه می‌باشد،چقدر پیرامون آن حرف زده می‌شود و تلاش صورت می‌گیرد که نهاد آموزش و پرورش‌ مسؤول چنین فاجعه‌ای قلمداد شود!وقتی این مسائل را صرف نظر از جنبه‌های حقوقی‌ آن تحلیل می‌کنیم،می‌بینید که ما چقدر در تعریف و در نگاه به آموزش و پرورش کج‌ فکر می‌کنیم و ناجور می‌اندیشیم!مثلا در طرح مسائل پیرامون فاجعه مذکور،گویی‌ مسئله و مشکل اصلی این است که معلوم کنیم معلم اجازه چه کاری داشته و چه کاری‌ کرده است!این نگرش حکایت از این دارد که ما معلم را عنصری تعریف نمی‌کنیم که باید و می‌تواند حسب ضرورت تشخیص دهد که دانش‌آموز او در یک مکان و در یک‌ زمان چه چیزی برای روح و روانش مناسب است و بر اساس آن تشخیص بدهد و تصمیم‌ بگیرد که برایش چه کند. من برای شما مثال می‌زنم:فرض کنید پدری کودک خودش را کتک می‌زند،البته این‌ که او از روی عصبانیت این کار را می‌کند یا برای تربیت و به عنوان یک حق یا وظیفه‌ تربیتی،ما نمی‌دانیم،الآن ما در قانون حقوق کودک در جهان اصولی داریم،آیا این اصول‌ از لحاظ تربیتی و با تکیه بر معارف دینی که ما داریم صحیح است یا نه؟حق پدر در این‌ جا چیست و حق کودک چیست؟آموزش و پرورش اگر یک تبیین تربیتی مبتنی بر فقه در این زمینه داشته باشد خیلی دستش باز خواهد بود و می‌تواند بر اساس آن طرح و برنامه‌ بریزد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.