Skip to main content
فهرست مقالات

تربیت دینی، اصلاحات، مشکلات و آسیب ها/ گفتگو/

مصاحبه شونده:

ISC (28 صفحه - از 227 تا 254)

کلید واژه های ماشینی : تربیت ، نظام آموزش و پرورش ، تربیت دینی ، مربی ، دانش‌آموزان ، مدارس ، دغدغه ، تربیت دینی و اخلاقی ، پرورش دینی و اخلاقی ، نظام پرورش دینی و اخلاقی

خلاصه ماشینی:

"درست است که چاره‌ای نداریم جز این که این مسائل را در چارچوب نظام آموزش‌ و پرورش مورد توجه قرار دهیم اما اگر می‌شد علاوه بر آن،خارج از چارچوب نهاد آموزشی،خارج از برنامه‌ریزی به اصطلاح ساختگی آموزشی،مسائل اخلاقی را به‌ گونه‌ای دیگر القاء می‌کردیم،و در همه زمینه‌ها القاء می‌کردیم و به حدی می‌رسیدیم که‌ به فرض مربی اخلاق ما می‌توانست اخلاقیات دینی یا اخلاقیات انسانی را در ضمن‌ تدریس ادبیات و تاریخ و جغرافیا القاء کند،این امر بیشتر اثر می‌گذاشت. از دشواریهای‌ دیگر تغییرات و تحولات ما که معمولا از زبان برخی از مسئولین آموزش و پرورش بیان‌ می‌شود این است که فرهنگ و هنر و کلا نظام فکری و فرهنگی ما بایستی دغدغه تأمین‌ خواسته‌های نسل جوان ما را داشته باشد،اما به این توجه نمی‌شود که این خواسته‌ها چیست و آیا همخوان با معیارهای دینی و سازگار با آموزه‌های اخلاقی هست یا نیست. عامل چهارم این است که معمولا والدین ما،خصوصا والدین متدین ما-در دهه اول‌ انقلاب این امر کاملا مشهود است الآن یک مقداری تضعیف شده است-به تصور این که‌ این مدرسه،این دبیرستان،این نهاد آموزشی،تحت نظارت مدیران شایسته و متدین‌ دارد اداره می‌شود،دیگر خودشان را آسوده خاطر می‌بیند و دیگر دغدغه‌ای نسبت به‌ تربیت دینی و اخلاقی فرزندانشان ندارند چون می‌گویند بچه‌مان می‌رود مدرسه‌ای که‌ صبح به صبح در آن قرآن خوانده می‌شود،کلاس قرآن دارند،مربی پرورشی دارند، اردوهای تربیتی برگزار می‌کنند و کارها و فعالیتهای اجتماعی و دینی و فرهنگی دارند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.