چکیده:
در این مقاله تلاش شده است پارهای از مسائل اعتقادی و فرا اخلاقی، به عنوان مبان ی حل تزاحمهای اخلاقی، تبیین گردد. در این راستا، مساله حسن و قب ، اطلاق و نسب یت و برخی از قواعد اصولی، تحت عنوان قواعد حاکمه و کنترل کننده، و با بهره گی ری از دیدگاه های دانشمندان علم کلام و علم اصول که با استناد به آیات و روایات این نتیجه به دست آمده که در قواعد اخلاقی، تزاحم به معنای واقعی کلمه وجود ندارد و نمود تزاحم تنها در هنگام مواجهه و عمل به پارهای از افعال اخلاقی است که به گونه ا ی خود نما یی میکند. همچنین، به ذکر و تبیین نمونه هایی از آیات قرآن کریم که روشنگر اولو ی تها و خطوط کلی رفج تزاحمها میباشد، پرداخته و نحوه اولوی ت پاره ا ی از افعال و قواعد را نسبت به بعضی دیگر از آنها، با توجه به دیدگاه برخی دانشمندان، با عنوان ترت ی ب مصال ذکر نموده و در پایان نتیجه این که چون تکلی ف بما لا یطاق عقلان قب ی است و مکلف نمودن انسان به چند فعل در زمان واحد مصداق تکلیف بما لایطاق است، لذا انسان در هر زمانی ملکف به انجام یک فعل است و باید فعلی را انتخاب کند که موجبات تقرب الاه ی
را فراهم آورد.
In this paper, there is an attempt to explain some ethical and
extra-ethical issues as the basis for resolving ethical
disagreements. In this regard, the issues of good and bad, applied
and relativity, and some of the basic rules as governing and
controlling laws are discussed by using the views of scholars in
theology and methodology. By referring to the verses and
narrations, the obtained result is that literally there is no
disagreement in the ethical rules and it may happen when there is
the practice of some ethical actions. This study also mentions
some examples of verses in the Quran which clarify the priorities
and the general rules regarding the elimination of disagreements.
And according to some scholars’ viewpoints, the priority of
some rules and actions are explained. Finally, since the
unendurable duty is logically wrong, forcing the man to perform
some actions at one time is an example of unendurable task. So
man is only obliged to perform an act which promotes his
closeness to God.