چکیده:
حقوق اطلاعات یکی از رشته¬های نوظهور است که موضوع و اهداف و مسائل آن به صورت دقیق صورت¬بندی نشده است. آزادی، مالکیت و کنترل هزینه فایده¬ای، سه مبنای نظری مهم حقوق اطلاعات است که برای سیاستگذاری و قانونگذاری در حوزه اطلاعات مورد توجه قرار می¬گیرند. این مقاله جایگاه مبنای سوم در ایجاد و اعمال قواعد ناظر بر حقوق اطلاعات را که در چهارچوب مطالعات موسوم به تحلیل اقتصادی حقوق صورت می¬گیرد مطالعه کرده است. از این منظر، اطلاعات کالایی است با اوصاف خاص و متمایز از سایر کالاها که در تنظیم قواعد حقوقی ناظر بر اطلاعات باید به این اوصاف و بازار خاص آن توجه داشت.
خلاصه ماشینی:
"به طور خلاصه ، اندیشه ها و استدلال هایی را که اصول و قواعد و تحلیل هـا و تفسـیرهای راجـع بـه اطلاعات بر مبنای آنها ارائه شده اند میتوان به سه دسته تقسیم کرد: اندیشه هایی که از آزاد بـودن اطلاعات دفاع میکنند و معتقدند که اطلاعات باید تا حد ممکن آزاد باشد و حقـوق اطلاعـات نیـز باید نهایت تلاش خود را برای تحقق این هدف به کار برد؛ اندیشه هـایی کـه بـر شناسـایی حقـوق مالکانه بر انواع اطلاعات پافشاری میکنند و انواع گوناگون اطلاعات را با توجیهـات مختلـف تحـت حمایت نظام حقوق مالکیت قرار میدهند و نهایتا اندیشه هایی که بر کنتـرل اطلاعـات بـر مبنـای فایده و هزینه تأکید دارند.
در کالاهای اطلاعـاتی انحصـاری نیـز بـه دلیـل مشـخص نبودن دقیق مصرف کنندگان ، عرضه کننده بر اساس حدس خود اقدام به عرضـه مـی نمایـد کـه در این حالت ممکن است کالای عرضه شده از میزان تقاضا در بازار کمتر یا بیشتر باشد.
p ,٢٠٠٨ ,Rubin &Jordan ) در کالاهای انتخابی به دلیل اینکه مصرف کننده از ویژگی های کـالای خـود تـا حـدودی اطـلاع دارد می تواند احراز کند که آیا کالای عرضه شده همان کالایی است که وی دنبال آن اسـت یـا نـه .
p ,٢٠٠٨ ,Rubin &Jordan ) بدینسان ، در سه حالت ، تبلیغات به انتخاب بد منجر میشود و مقررات گذاری در بازار تبلیغات توصـیه می شود: نخست ، هزینه های تجربه کالا از سوی افراد مصرف کننده و درجه بنـدی کالاهـا و خـدمات از سوی آنها در مقایسه با هزینه های تجربۀ جمعی آنها (از سوی دولت بـه نماینـدگی از سـوی مصـرف کنندگان ) بسیار زیاد باشد."