چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه، تمایز یافتگی و رغبت به ازدواج در بین دانشجویان دختر و پسر انجام گرفت. روش: روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 91-1390 بود. نمونه مورد بررسی 120 دانشجو(31 پسر و 89 دختر) بودند. ابزار پژوهش« پرسشنامه طرح واره ها یانگ،1991» و «پرسشنامه تمایز یافتگی» و «پرسشنامه رغبت به ازدواج بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t گروه های مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام انجام شد. یافته ها: نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیر دیگر جهت مندی توانست بازخورد به ازدواج را تبیین کند. همچنین متغیرهای دیگر جهت مندی و بریدگی وطرد توانستند در دوگام آمادگی و تمایل به ازدواج را تبیین کنند. نگرش به پیامدهای ازدواج به وسیله بریدگی و طرد و محدودیت های مختل تبیین شد. موانع ازدواج به وسیله خودگردانی مختل تبیین شد. خودگردانی مختل و دیگر جهت مندی نیز توانستند در دوگام رغبت به ازدواج را تبیین کنند. بازخورد به ازدواج به وسیله واکنش پذیری عاطفی و گریز عاطفی تبیین گردید. آمادگی و تمایل به ازدواج به وسیله متغیرهای جایگاه من و گریز عاطفی تبیین شد. موانع ازدواج و رغبت به ازدواج به وسیله متغیر جایگاه من تبیین گردید. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش، نقش طرح واره های ناسازگار اولیه و تمایز یافتگی را در پیش بینی رغبت به ازدواج در دانشجویان مورد تایید قرار داد به طوری که این یافته ها را می توان در مداخلات بالینی مرتبط با ازدواج و خانواده مورد استفاده قرار داد.
Purpose: The aim of this study was to investigate relationship between early maladaptive schema and desire for marriage among male and female university students.
Methods: Students who were enrolled in the 1390-91 at Allame Tabataba’i University were chosen for the present research) 31 male ، 89 female). Schema questionnaire، Differentiation of self inventory and Desire for marriage questionnaire were used as instrument in this research. Data was analyzed by using independent samples t. test، Pearson correlation coefficient and multiple regression.
Findings: Stepwise regression analysis showed that other directedness could explain feedback to marriage. Other directedness and disconnection and rejection could explain desire for marriage. Disconnection، rejection and impaired limit explained attitude to marriage’s consequences. Additionally، Obstacles to marriage explain with impaired autonomy and performance. Other directedness، impaired autonomy and performance could explain the desire for marriage، in two steps. Feedback to marriage was explained with emotional reactivity and emotional cutoff. Desire for marriage was explained with I-position and emotional cutoff. Lastly، I-position explained obstacles to marriage and desire for marriage.
Conclusion: The findings of this study have shown that early maladaptive schema and differentiation of self could explain desire to marriage in university students. This information can be used in clinical and interventions about marriage and family.
خلاصه ماشینی:
بنـابر ایـن سوالات پژوهش حاضر عبارتند از: رابطه ی ابعـادطرح واره هـای ناسـازگار اولیـه (قطع ارتبـاط و طـرد، عملکـرد و خـودگردانی مختـل ، محدودیت های مختل ، دیگر جهت مندی ، گوش به زنگی بیش از حد و بازداری ) و ابعاد تمایز یـافتگی (واکنش پذیری عاطفی ، جایگاه من ، گریز عاطفی و هم آمیختگی عاطفی با دیگران ) با رغبت به ازدواج و مؤلفـه هـای آن (بازخورد نسبت به ازدواج ، آمادگی وتمایل به ازدواج ، نگرش بـه پیامـدهای ازدواج وموانـع ازدواج ) چگونـه است ؟ هر یک از ابعاد طرح واره های ناسازگار اولیه و ابعاد تمایز یافتگی به چـه میـزان رغبـت بـه ازدواج و مؤلفه های آن (بازخورد نسبت به ازدواج ، آمادگی وتمایل به ازدواج ، نگرش به پیامـدهای ازدواج وموانـع ازدواج ) را تبیین می کنند؟ آیا بین دانشجویان دختر و پسر در رغبت بـه ازدواج و مؤلفـه هـای آن (بـازخورد نسـبت بـه ازدواج ، آمادگی وتمایل به ازدواج ، نگرش به پیامدهای ازدواج وموانع ازدواج ) تفاوت معناداری وجود دارد؟ روش جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری : پژوهش حاضر در چارچوب یک طرح غیرآزمایشی از نـوع همبستگی انجام شده است .
بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه طرح واره های ناسازگار اولیه ، تمایز یافتگی و رغبت به ازدواج در بین دانشجویان دختر و پسر انجام گرفت .
Welburn, Coristine, Dagg, Pontefract, Jordan 3 .
پژوهش حاضر تنها به بررسی نقش طرح واره های ناسازگار اولیه و تمایز یافتگی در پیش بینی رغبت به ازدواج در دانشجویان پرداخته است ، بنابراین نتایج فقط در جهت شناسایی تأثیر این دو متغیر بر رغبت به ازدواج حائز اهمیت هستند.