چکیده:
هر شهربه عنوان یک کل متشکل از کاربری هایی است که در کنار یکدیگر زمین های شهری را شکل می دهند که هر یک از این کاربری ها به اقتضای نیاز شهروندان و خصوصیات فیزیکی شهر متفاوت از یکدیگر می باشند.شبکه معابر(شبکه ارتباطی) در شهر ها کمتر از یک سوم (3/1)از کل زمین های شهری را به خود اختصاص داده است و استخوان بندی شهر را تشکیل می دهد. در شکل گیری و ساخت مورفولوژی شهر هر یک از عناصر طبیعی و انسانی نقش به سزایی دارند که در میان عوامل انسانی ، شبکه معابر و خیابان ها و در مجموع شبکه های ارتباطی یکی از مهمترین عوامل در ساخت مورفولوژیک یک شهر می باشد. چنانکه خیابان ها شبکه مورفولوژیک شهر را به صورت یکپارچه نشان می دهند.البته عوامل توپوگرافی زمین شهر نیز مثل جلگه، پایکوه، میزان شیب زمین، و جریان رودخانه هر کدام به گونه ای در میزان توسعه خیابان ها و کیفیت شبکه بندی آنها و در نهایت در ساخت فرم و شکل شهر موثرند. در تهیه طرح های توسعه شهری نیز ، کاربری حمل و نقل و انبار شامل کلیه راه های زمینی ، آبی و هوایی می باشد که در واقع هر یک از این راه ها مجموعه ای از سیستم حمل و نقل و ارتباطی شهر می باشند که شامل پایانه ها، فرودگاه ها ، ایستگاه های راه آهن ، تاسیسات بندری ، سردخانه ، انبار، سیلو، پارکینگ عمومی است که معمولا در طرح ها با رنگ خاکستری و بنفش تیره و یا بنفش روشن نشان داده می شود. در این تحقیق سعی شده است تا به بررسی شبکه معابر در شهرها (راه های زمینی اعم از شریانی درجه1و2 ،جمع کننده ، محلی، و دسترسی، پیاده روها و خطوط ریلی)ونقش هر یک از آنها در شهر در جهت حل معضلات رفت و آمدی در شهرو تاثیر آنها در چگونگی شکل گیری مورفولوژی شهر پرداخته شود. شهر های ساحلی ، شهرهای کوهستانی و کوهپایه ای ، شهرهای رودخانه ای هرکدام مورفولوژی خاص خود را دارد که در هر یک از این نوع از شهر ها شبکه معابر به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل در شکل دهی مورفولوژی شهرهاست البته در این بین نمی توان نقش عوامل طبیعی را فراموش کرد. اما در این بین آنچه که مد نظر این تحقیق می باشد بررسی نقش شبکه معابر است که به عنوان یکی از اساسی ترین عوامل در شهرها در ساخت استخوان بندی شهر است.
خلاصه ماشینی:
بررسي شبکه معابر شهري در ارتباط با مورفولوژي شهري 2 دکتر جعفر شاه علي دکتراي جغرافياي شهري و عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات تهران مجيد سنايي دانشجوي کارشناسي ارشد رشته جغرافيا و برنامه ريزي شهري چکيده هر شهربه عنوان يک کل متشکل از کاربري هايي است که در کنار يکديگر زمين هاي شهري را شکل مي دهند که هر يک از اين کاربري ها به اقتضاي نياز شهروندان و خصوصيات فيزيکي شهر متفاوت از يکديگر مي باشند.
در تهيه طرح هاي توسعه شهري نيز ، کاربري حمل و نقل و انبار شامل کليه راه هاي زميني ، آبي و هوايي مي باشد که در واقع هر يک از اين راه ها مجموعه اي از سيستم حمل و نقل و ارتباطي شهر مي باشند که شامل پايانه ها، فرودگاه ها ، ايستگاه هاي راه آهن ، تاسيسات بندري ، سردخانه ، انبار، سيلو، پارکينگ عمومي است که معمولا در طرح ها با رنگ خاکستري و بنفش تيره و يا بنفش روشن نشان داده مي شود.
در اين تحقيق سعي شده است تا به بررسي شبکه معابر در شهرها (راه هاي زميني اعم از شرياني درجه ١و٢ ،جمع کننده ، محلي ، و دسترسي ، پياده روها و خطوط ريلي )ونقش هر يک از آنها در شهر در جهت حل معضلات رفت و آمدي در شهرو تاثير آنها در چگونگي شکل گيري مورفولوژي شهر پرداخته شود.