چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابط هی ویژگی های
کارآفرینی با دست برتری در دان شآموزان مناطق بیست و
دوگانه ی استان تهران است، این تحقیق از نوع علی مقایسهای
بوده و برای جمع آوری اطلاعات از روشهای کتابخانهای و
میدانی (پرسشنامه ویژگی های شخصیتی کارآفرینی و
پرسشنامه ی دست برتری ادینبورگ) استفاده شده است، جامع هی
آماری این تحقیق دان شآموزان مناطق بیست و دوگانه استان
تهران بوده و حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای
1200 نفر در نظر گرفته شد که پس از توزیع پرسشنامه ها 1101
پرسشنامه جمع آوری شد. به منظور تحلیل دادههای به دست
آمده علاوه بر روشهای توصیفی میانگین و انحراف معیار
متغیرها و نیز رسم نمودارهای لازم از آزمون تحلیل واریانس
چندمتغیری، تحلیل واریانس یکراهه برای آزمون فرضیه ها
استفاده شد. با توجه به نتایج به دست آمده رابطه معنی داری بین
ویژگی های شخصیتی کارآفرینی در مولفه های ریسک پذیری و
توفیق طلبی مشاهده شد. بدین صورت که ویژگی ریسک
پذیری در چپ دستها به طور معنیداری بیشتر و در ویژگی
توفیق طلبی راست دستها بیشتر است.
The present study aimed at exploring the
relationship between entrepreneurial traits and
handedness among school students in Tehran. This
was a causal-comparative study and data were
collected using records and questionnaires
(Entrepreneurship Character Questionnaire and
Edinburg Handedness Inventory). In this study, the
statistical population comprised all students from the
22 educational zones in Tehran. A sample of 1200
students was selected by a random cluster sampling
procedure and after the distribution of questionnaires,
a total of 1101 questionnaires were returned. In order
to analyze the obtained data, apart from descriptive
techniques such as means, standard deviations and
graphs, multivariate ana;ysis of variance and oneway
analysis of variance were used, Findings
revealed a significant relationship between the
entrepreneurial character traits of riskability and
entrepreneurship success and handedness, with
greater riskability among left- handed participants
than in right-handed participants. However, the
entrepreneurship success seeking trait was found to
be greater in right-handed participants.