چکیده:
به منظور بررسی رابطه بازیهای رایانه ای با پرخاشگری و رابطه والد- فرزند در دانش آموزان 60 دانش آموز پسر و 60 دانش آموز دختر با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند برای سنجش پرخاشگری از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری ( 1992) ، و برای سنجش روابط والد - فرزند از پرسشنامه تهیه شده فاین و دیگران، (1983) که دارای دو فرم مجزا برای پدر و مادر است ، استفاده شد به منظور سنجش بازیهای رایانه ای از دو شاخص مدت زمان صرف شده برا ی بازی رایانه ای در روز و نوع بازی رایانه ای که شامل چهار نوع بازی ( پرزد و خورد ، ورزشی - رزمی، ماجراجویانه و فکری - آموزشی) بود، بهره به عمل آمد ، به منظور تحیلی نتایج از آزمون های ضریب همبستگی ، آزمون t , ازمون مجذور کاری استفاده شد نتایج نشان میدهد با افزایش ساعات صرف شده برای بازیهای رایانه ای پرخاشگری افزایش می یابد اما رابطه پدر - فرزند درجنبه های آمیزش پدرانه وارتباط با پدر و نیز رابطه مادر - فرزند در جنبه های عاطفه مثبت ، همانند سازی و ارتباط با مادر کاهش می یابد نوع بازیهای رایانه ای با میزان پرخاشگری دانش آموزان رابطه نداشت و رابطه والد- فرزند در دانش آموزان پسر بالاتر از دانش آموزان دختر بود.
خلاصه ماشینی:
1 - Williams Clippinger 2- Anderson Dill 3 -Bushman 4 - Funk 5 - Sherry 6 -Gentil 7 -Breakwell 81 مسأله اساسی پژوهش حاضر آن است که آیا میزان ساعات صرف شده برای بازیهای رایانه ای می توانند با رفتار پرخاشگرانه در نوجوانان رابطه داشته باشند و آیا این بازیها تأثیری بر روابط والد - فرزند دارند؟ آیا ساعات صـرف شده برای بازهای رایانه ای و رابطه والد- فرزند در دختران و پسران متفاوت است ؟ روش جامعه آماری در پژوهش حاضر متشکل از تمامی دانش آموزان دختر و پسر مشغول بـه تحـصیل در پایـه سـوم راهنمایی مدارس دولتی در منطقه ٦ آموزش و پرورش شهرستان تهران درسال تحصیلی ٨٨-١٣٨٧ بودند.
به طور کلی ، با توجه به یافته های پژوهش حاضر و پژوهشهای انجام شده در مورد بازیهای رایانه ای مـی تـوان 1 - Dominick Green berg 2 - Schutte 3 - Buckman 4 - Feshbach Singer 5 -Surrery 88 بیان داشت که صرف کردن مدت زمان طولانی به بازیهای رایانه ای باعث افزایش پرخاشگری و کاهش روابـط والـد – فرزند و افت تحصیلی آنها می شود چرا که با صرف کردن ساعات متمادی به این بازیها انرژی زیـادی از کودکـان و نوجوانان گرفته می شود و باعث خستگی آنها می گردد و پرخاشگری آنهـا نیـز بـر مبنـای یـادگیری مـشاهده ای افزایش می یابد، در نتیجه نمی توانند به طور مطلوبی رابطه با والدین خود برقرار کنند و همچنین نمی توان انتظاری در پیشرفت وضعیت تحصیلی آنها داشته باشیم .
` Effects of playing video games on children’s aggressive and other behaviours, Journal of Applied Social Psychology, 18, 5 , pp, 454 – 460 Sherry, J.