چکیده:
ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ) ( CSRﻣﻮﺿﻮع ﺣﺴﺎﺳﯿﺖﺑﺮاﻧﮕﯿﺰ و رو ﺑﻪ ﺗﻮﺟﻪ در ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﯿﺮ ﺑﻮده و ﻋﺎﻣﻞ اﺳﺎﺳﯽﺑﻘﺎی ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد.ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی ﺳﺮآﻣﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎﯾﯽ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮ، ﺑﺮای ﺷﻔﺎﻓﯿﺖ و ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽﺑﻪ ذﯾﻨﻔﻌﺎن ﺧﻮد در ﻗﺒﺎل ﻋﻤﻠﮑﺮدﺷﺎن ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻌﻬﺪات ﺧﻮد ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ را از ﻃﺮﯾﻖ ارزﺷـﻬﺎی ﺧـﻮﯾﺶ اﺑـﺮازدارﻧﺪ و اﻃﻤﯿﻨﺎن ﺣﺎﺻﻞ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺗﻌﻬﺪات در ﺳﺮاﺳﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﺟﺎری ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﭘﺬﯾﺮیاﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮای آﻧﺎن ﻣﺰاﯾﺎی دو ﺟﺎﻧﺒﻪ ای ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ ﺑﻄﻮرﯾﮑﻪ ﻫﻢ ﺳﺎزﻣﺎن از روﯾﮑﺮد اﺧﻼﻗﯽ ﺗﺮ و ﻣﻨﺴﺠﻢ ﺗﺮ ﺧﻮدﻧﻔﻊ ﻣﯽ ﺑﺮد و ﻫﻢ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﻃﺮﻓﻬﺎی ذﯾﻨﻔﻊ ﻧﯿﺰ ﻧﻈﺮ و ﺑﺮداﺷﺖ ﺑﻬﺘﺮی از ﻋﻤﻠﮑـﺮد و ﻧﻘـﺎط ﻗـﻮت ﺳـﺎزﻣﺎن ﺧﻮاﻫﻨـﺪداﺷﺖ .ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﮐﻪ در راﺳﺘﺎی ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻧﻘﺶ ﻣﺪﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ در ارﺗﻘﺎء ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑـﻪ اﻧﺠـﺎم رﺳـﯿﺪهﺿ ـﻤﻦ ﺗﺎﮐﯿ ـﺪ ﺑ ـﺮ ﻣﻔﻬ ـﻮم و اﻫﻤﯿ ـﺖ ﻣﺴ ـﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤ ـﺎﻋﯽ در ﺳ ـﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ،ﺑ ـﻪ ﺑﺮرﺳ ـﯽ ﻧﻘ ـﺶ ﻣ ـﺪﯾﺮان در ﭼﻬ ـﺎر ـ ـ ــ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ــ ـﺑﻌﺪاﻗﺘﺼﺎدی،اﺧﻼﻗﯽ،اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ در ﺟﻬﺖ ارﺗﻘﺎی ﻣﺴـﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ ﭘﺮداﺧﺘـﻪ و در ﻗﺎﻟـﺐ ﻣـﺪلﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺗﺤﻘﻖ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎ و اﺟﺰا ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ را ﺗﺸﺮﯾﺢ و ﺑﻪ ﻟﺰوم ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﻣﺪﯾﺮان ﺑـﺮای ارﺗﻘـﺎء آن ﺟﻬـﺖﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن اﺷﺎره ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ.ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻮال اﺻﻠﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ارﺗﻘـﺎءﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ را در ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎزد ﯾﮏ ﻓﺮﺿﯿﻪ اﺻﻠﯽ و ﭼﻬﺎر ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ ﺗﻨﻈـﯿﻢ ﮔﺮدﯾـﺪه و از ﻃﺮﯾـﻖﺗﺤﻘﯿﻖ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ ﻣﺪﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ درارﺗﻘﺎء ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣـﺎریاﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﺪﯾﺮان ﺗﮏ ﭘﺴﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﺪا و ﺳﯿﻤﺎی ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ واﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﭘﺲ از رواﯾﯽ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﺳﻨﺠﯽ آن ﻣﯿﺎن اﻋﻀـﺎی ﻧﻤﻮﻧـﻪ ﺗﻘﺴـﯿﻢ و ﭘـﺲ از ﮔـﺮدآوریاﻃﻼﻋﺎت ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار آﻣﺎری spssﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ و ﻓﺮﺿﯿﺎت ﻣﻮرد آزﻣﻮن ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﮐﻪدر ﺟﻤﻊ ﺑﻨﺪی ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﯾﺪ ﻣﺪﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ در ارﺗﻘـﺎی ﻣﺴـﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ ﺳـﺎزﻣﺎن ﻧﻘـﺶ ﻣـﻮﺛﺮی دارﻧـﺪ وﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﻦ ﻧﻘﺶ ﻣﺪﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ در اﻫﺪاف اﻗﺘﺼﺎدی ،اﺧﻼﻗﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄـﯽ و ارﺗﻘـﺎء ﻣﺴـﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ راﺑﻄﻪ ﻗﻮی وﺟﻮد دارد.
خلاصه ماشینی:
"ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣـﺎریاﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﺪﯾﺮان ﺗﮏ ﭘﺴﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﺪا و ﺳﯿﻤﺎی ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ واﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﭘﺲ از رواﯾﯽ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﺳﻨﺠﯽ آن ﻣﯿﺎن اﻋﻀـﺎی ﻧﻤﻮﻧـﻪ ﺗﻘﺴـﯿﻢ و ﭘـﺲ از ﮔـﺮدآوریاﻃﻼﻋﺎت ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار آﻣﺎری spssﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ و ﻓﺮﺿﯿﺎت ﻣﻮرد آزﻣﻮن ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﮐﻪدر ﺟﻤﻊ ﺑﻨﺪی ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﯾﺪ ﻣﺪﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ در ارﺗﻘـﺎی ﻣﺴـﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ ﺳـﺎزﻣﺎن ﻧﻘـﺶ ﻣـﻮﺛﺮی دارﻧـﺪ وﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﻦ ﻧﻘﺶ ﻣﺪﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ در اﻫﺪاف اﻗﺘﺼﺎدی ،اﺧﻼﻗﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄـﯽ و ارﺗﻘـﺎء ﻣﺴـﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ راﺑﻄﻪ ﻗﻮی وﺟﻮد دارد.
ﺟﺪول ﺷﻤﺎره)2( راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽ داری ﺑﯿﻦ ﻧﻘﺶ ﻣﺪﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ در اﻫﺪاف اﻗﺘﺼﺎدی و ارﺗﻘﺎء ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻧﺘﯿﺠﻪ آزﻣﻮن ﺿﺮﯾﺐ درﺟﻪ ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﯽ ﻧﻮع آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﻪ ﮐﺮاﻣﺮ آزادی داری راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽ دار وﺟﻮد دارد.
ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ، ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎره ﺳﻮم،ﭘﺎﯾﯿﺰ8831 ﺟﺪول ﺷﻤﺎره)4(راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽ داری ﺑﯿﻦ ﻧﻘﺶ ﻣﺪﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ در اﻫﺪاف اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ارﺗﻘﺎء ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻧﺘﯿﺠﻪ آزﻣﻮن ﺿﺮﯾﺐ درﺟﻪ ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﯽ ﻧﻮع آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﻪ ﮐﺮاﻣﺮ آزادی داری راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽ دار وﺟﻮد دارد.
ﻓﺮﺿﯿﻪ 1:Hﺑﯿﻦ ﻧﻘﺶ ﻣﺪﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ در اﻫﺪاف زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ و ارﺗﻘﺎء ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽ داری وﺟﻮد دارد.
ﺟﺪول ﺷﻤﺎره)5( راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽ داری ﺑﯿﻦ ﻧﻘﺶ ﻣﺪﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ در اﻫﺪاف زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ و ارﺗﻘﺎء ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻧﺘﯿﺠﻪ آزﻣﻮن ﺿﺮﯾﺐ ﮐﺮاﻣﺮ درﺟﻪ ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﯽ ﻧﻮع آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﻪ آزادی داری راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽ دار وﺟﻮد ﺑــﯿﻦ ﻧﻘــﺶ ﻣــﺪﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨﮕــﯽ در اﻫــﺪاف زﯾﺴــﺖ دارد.
Toshiba Group Report, 2007,www."