چکیده:
ﻫﺪف از ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﻼش داﻧﺸﻤﻨﺪان ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺗﺎرﯾﺦ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻠﻢ وﺗﺄﻣﯿﻦ اﻋﺘﺒﺎر ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ از ﻧﻈﺮ ﺗﺎرﯾﺨﯽ اﺳﺖ. ﺑﺮای دﺳﺖ ﯾﺎﺑﯽ ﺑـﻪ اﯾـﻦ ﻫـﺪف اﺑﺘـﺪا ﺑـﺎ ارزﯾـﺎﺑﯽ ﺷـﺒﺎﻫﺖ ﻫـﺎ وﺗﻔﺎوﺗﻬﺎی ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ ﻋﻠﻮم ﻃﺒﯿﻌﯽ، ﺿﺮورت ﭘﺮداﺧﺘﻦ ﺑﻪ روﺷﻬﺎی ﺳﻨﺘﯽ- ﺗﺎرﯾﺨﯽ ﻣﻄﺮح ﮔﺮدﯾﺪ. در درون اﯾﻦروﯾﮑﺮد ، وﺳﻮﺳﻪ وﺿﻮح، ﺛﺒﺎت و ﻧﻈﻢ ﻣﻮرد ﺗﺪﻗﯿﻖ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و روﺷﻦ ﮔﺮدﯾﺪ ﮐﻪ روش ﺳﻨﺘﯽ – ﺗـﺎرﯾﺨﯽ ﻗـﺎدر ﺑـﻪﮐﺸﻒ رواﺑﻂ ﺑﯿﻦ ﻣﺎده و ذات ﭘﺪﯾﺪه ﻧﯿﺴﺖ. از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ دﯾﺮﯾﻨﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ داﻧﺶ و ﺗﺒﺎر ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾـﮏ روشﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﮔﺴﺴﺖ، ﻋﺪم ﺗﺪاوم و ﻓﻘﺪان وﺣﺪت ﺗﺄﮐﯿﺪ دارد ازدﯾﺪﮔﺎه ﻓﻮﮐﻮ ﺑﺮرﺳﯽ ﮔﺮدﯾﺪ. ﺑﺮای دﺳﺖ ﯾﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﯾﻦاﻫﺪاف در ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻮﺟﻮد ﺑﻪ روش ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای و ﺑﺎ ﺗﮑﻨﯿﮏ ﻓﯿﺶ ﺑﺮداری اﻃﻼﻋـﺎت ﻻزم ﮔـﺮدآوری وآﻧﮕﺎه ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﭘﯿﭽﯿـﺪﮔﯽ ﻫـﺎیﺗﺎرﯾﺦ، روﺷﻬﺎی ﺗـﺎرﯾﺨﯽ ﻣﻮﺟـﻮد ﻗـﺎدر ﺑـﻪ درک ﻣﺎﻫﯿـﺖ ﭘﺪﯾـﺪه ﻫـﺎ ﻧﺨﻮاﻫـﺪ ﺑـﻮد. از ﻫﻤـﯿﻦ رو اﺳـﺘﻔﺎده از روشدﯾﺮﯾﻨﻪﺷﻨﺎﺳﯽ و ﺗﺒﺎر ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻋﻠﯽ رﻏﻢ ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻫﺎی ﺑﺴﯿﺎری ﮐـﻪ دارد، زﻣﯿﻨـﻪ رﺷـﺪ و ﺗﺮﻗـﯽ »روش«ﻣﻨﺎﺳﺐ را ﻓﺮاﻫﻢ آورد. ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ در ﻋﯿﻦ ﺣﺎل دﯾﺮﯾﻨﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ و ﺗﺒﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ﺑـﻪدﻟﯿﻞ ﭘﯿﭽﯿﺪﮔﯽ و اﺑﻬﺎﻣﺎت زﯾﺎدی ﮐﻪ دارد ﻣﯽ ﺑﺎﯾﺴﺖ ﻣﻮرد ﺗﺠﺪﯾﺪ ﻧﻈﺮ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﺠﺪد ﻗﺮار ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ، ﻻزم اﺳـﺖ ﮐـﻪﻣﺤﻘﻘﯿﻦ ﺑﺮای ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮی از ﻧﮑﺎت ﻣﺜﺒﺖ آن دﺳﺖ ﺑﻪ اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺰﻧﻨﺪ و ﺷـﯿﻮه ﻫـﺎی ﺗﺮﮐﯿﺒـﯽ ﻣﻨﺎﺳـﺒﺘﺮی را اﺗﺨﺎذ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
"ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎرم،زﻣﺴﺘﺎن 8831 ﻣﻘﺪﻣﻪ 2 1 اﮔﺮ ﭼﻪ دﯾﺮﯾﻨﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ و ﺗﺒﺎر ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻓﻮﮐﻮ ﺑﻪ ﺑﻦ ﻣﺎﯾﻪ ﻫﺎی ﺗﺎرﯾﺦ ﻧﻈﺮ دارﻧﺪ وﻟﯽ ﺗﻔـﺎوت ﻣـﺎﻫﻮی و 3 ذاﺗﯽ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ روﺷﻬﺎی ﺗﺎرﯾﺨﯽ ﮐـﺎﻣﻼ ﻣﺤﺴـﻮس اﺳـﺖ.
ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎرم،زﻣﺴﺘﺎن 8831 ﻓﻮﮐﻮ در ﺑﺤﺚ ارﺗﺒﺎط ﻣﯿﺎن داﻧﺶ و ﻏﯿﺮ داﻧﺶ ﯾـﺎ ﻋﻠـﻢ و ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﺿـﻤﻦ اﯾﺠـﺎد ﺗﺸـﺨﺺ و ﺗﻤـﺎﯾﺰ در ﺣﻮزه دﯾﺮﯾﻨﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ و ﺳﺎﯾﺮ دﯾﺪﮔﺎﻫﻬﺎی ﻣﻌﻤﻮل در ﺗﺎرﯾﺦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ﻫـﺎ، »ﻣـﯽ ﮐﻮﺷـﺪ ﺗﻌﯿـﯿﻦ ﮐﻨـﺪ ﮐـﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻗﻮاﻋﺪ ﺻﻮرت ﺑﻨﺪی ﮐﻪ آن را اداره ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑـﻪ ﻧﻈﺎﻣﻬـﺎی ﻏﯿـﺮ ﮔﻔﺘﻤـﺎﻧﯽ ﭘﯿﻮﻧـﺪ ﺟﻮر آﻧﻬﺎ اﺳﺖ«)ﮐﭽﻮﺋﯿﺎن ،2831 : 38 (.
ﺟﻨﺒﻪ دوم ﻧﮕﺮﯾﺴﺘﻦ ﺑﻪ وﻗﺎﯾﻊ در ﻇﺮف زﻣﺎﻧﯽ و ﻣﮑﺎﻧﯽ ﺧﺎص ﺧﻮﯾﺶ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ دو روش اﻋﺘﻘﺎد دارﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭘﺪﯾﺪه ﺑﺎﯾﺪ در ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ زﻣﺎﻧﯽ و ﻣﮑﺎﻧﯽ ﺧﻮد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮔﺮدد ﺑﺎ اﯾﻦ ﺗﻤﺎﯾﺰ ﮐﻪ در دﯾﺪﮔﺎه ﻓﻮﮐﻮ اﯾﻦ ﻇﺮف زﻣﺎﻧﯽ از ﻣﺎﻗﺒﻞ و ﻣﺎ ﺑﻌﺪ ﺧﻮد ﮔﺴﺴﺘﮕﯽ داﺷﺘﻪ ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﺟﺐ وﻗﺎﯾﻊ ﺑﻌﺪی و ﯾﺎ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺣﻮادث دوره ﻫﺎی ﻣﺎﻗﺒﻞ ﺧﻮد ﺑﺎﺷﺪ در ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ روﺷﻬﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺎرﯾﺨﯽ ﺑﺮ رواﺑﻂ ﻋﻤﻠﯽ ﻣﺎﺑﯿﻦ ﭘﺪﯾﺪه ﻫﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺎرﯾﺨﯽ ﻣﯽ ﮐﻮﺷﺪ ﺑﺎ اﯾﺠﺎد »ﺗﯿﭗ اﯾﺪه آل « و ﮔﻮﻧﻪ ﺳﺎزی و ﺑﻪ وﺟﻮد آوردن ﯾﮏ اﻟﮕﻮی ﻣﺸﺘﺮک ﺑﻪ ﺗﻌﻤﯿﻢ دﺳﺖ زده و ﺑﺪﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎ آﻣﻮزش از ﺗﺎرﯾﺦ دﺳﺖ ﺑﻪ ﭘﯿﺸﮕﻮﯾﯽ ﺑﺰﻧﺪ در ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﻓﻮﮐﻮ ﻫﯿﭽﮕﺎه در ﺻﺪد آﻣﻮزش و ﯾﺎ اﻧﺘﻘﺎل ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻫﺎی ﺗﺎرﯾﺨﯽ ﺑﻪ زﻣﺎن ﺣﺎل ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ."