چکیده:
ﻫﺪف ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮاﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ اﺛﺮﻋﻮاﻣﻞ اﻗﺘﺼﺎدی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ را درﺗﻐﻴﻴﺮﻧﺴﺒﺖ ﺟﻨﺴﻲ ﺑﻴﻦ زﻧﺎن و ﻣﺮدان در داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی ﻛﺸﻮر ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﻨﺪ . ﺗﻔﺎوت ﻫﺎی ﺟﻨﺴﻴﺘﻲ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ورود ﻣﺘﻔﺎوت دﺧﺘﺮان و ﭘﺴﺮان ﺑﻪداﻧﺸﮕﺎه اﺛﺮ ﻣﻲ ﮔﺬارد .ﻗﺴﻤﺘﻲ از اﻳﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﻧﺎﺷﻲ از ذﻫﻨﻴﺖ ﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ اﻓﺮاد ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺟﺎﻳﮕﺎه وﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ زﻧﺎن و ﻣﺮدان و ﻗﺴﻤﺘﻲ دﻳﮕﺮ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻋﻮاﻣﻞ دﻳﮕﺮ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ.ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر،ﭘﺲ ازﻣﺮورﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﭘﻴﺸﻴﻦ داﺧﻠﻲ وﺧﺎرﺟﻲ ، اﻧﺘﺨﺎب ﻧﻤﻮﻧﻪ در ﺳﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان )2،6،21( ﺑﺎاﺳﺘﻔﺎدهاز ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻣﺤﻘﻖﺳﺎﺧﺘﻪ،آزﻣﻮن ﺷﺪه اﺳﺖ.ﭘﺲ ازﺗﻌﻴﻴﻦﺷﺮاﻳﻂﺑﺮاﺑﺮدوﮔﺮوه،ﺑﺎاﺳﺘﻔﺎدهازآزﻣﻮن ﮔﺎﻣﺎ و ﻛﻨﺪال ﺑﺮﺧﻲ از ﻋﻮاﻣﻞ اﻗﺘﺼﺎدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺆﺛﺮ در ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺟﻨﺴﻲ ﻣﻮردﺳﻨﺠﺶﻗﺮارﮔﺮﻓﺖ.ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎیﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﺸﺎنداد:ارزش ﻣﺪرک ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ در ﺑﻴﻦ ﭘﺴﺮاﻧﻲ ﻛﻪ ﺧﻮاﻫﺎن اداﻣﻪ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ از دﺧﺘﺮان اﺳﺖ، ﺑﻴﻦ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، اﻗﺘﺼﺎدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺧﺎﻧﻮاده دﺧﺘﺮان و ﮔﺮاﻳﺶ آﻧﺎن ﺑﻪ ﺗﺤﺼﻴﻼت ﻋﺎﻟﻲ ارﺗﺒﺎط وﺟﻮد دارد. ﺧﺎﻧﻮادهدﺧﺘﺮان درﮔﺮاﻳﺶ آﻧﻬﺎ ﺑﻪﺗﺤﺼﻴﻞ ﻣﺆﺛﺮﺗﺮ ازﭘﺴﺮان اﺳﺖ .ﺑﻴﻦ اﺣﺴﺎس ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮی ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺮای ﭘﺴﺮان ودﺧﺘﺮان و ﮔﺮاﻳﺶ آﻧﺎن ﺑﻪ ﺗﺤﺼﻴﻼت داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد و اﺣﺴﺎس ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮی در ﺑﻴﻦ ﻣﺮدان ﺑﻴﺸﺘﺮ از زﻧﺎندر رﻓﺘﻦ ﺑﻪ داﻧﺸﮕﺎه ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻴﻦ ﻧﻮع ﻧﻈﺎم ﭘﺎداش دﻫﻲ ﺑﻪ ﺗﺤﺼﻴﻼت ﻋﺎﻟﻲ و ﮔﺮاﻳﺶ ﺑﻪ ﺗﺤﺼﻴﻼت داﻧﺸﮕﺎﻫﻲراﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﻲ داری وﺟﻮد دارد. ﭘﺎداﺷﻲ ﻛﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎی ﻣﺮدان ﺗﺤﺼﻴﻠﻜﺮده در ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻲدﻫﺪ ﻣﺘﻔﺎوت از اﻳﻦ ﭘﺎداش ﺑﺮای زﻧﺎن ﻧﻤﻲ ﺑﺎﺷﺪ و ﻫﻤﻴﻦ اﻣﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ اﻧﮕﻴﺰه و ﻋﻼﻗﻪ ﻣﺮدان در رﻓﺘﻦ ﺑﻪداﻧﺸﮕﺎه ﻛﻢ رﻧﮕﺘﺮ ﺷﻮد. ﺑﻴﻦ ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ- اﻗﺘﺼﺎدی ﺗﺤﺼﻴﻼتوﮔﺮاﻳﺶ ﭘﺴﺮان و دﺧﺘﺮان ﺑﻪ ﺗﺤﺼﻴﻼتداﻧﺸﮕﺎﻫﻲ راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد و ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ - اﻗﺘﺼﺎدی ﺗﺤﺼﻴﻼت ﺑﺮای ﻣﺮدان ﺑﻴﺸﺘﺮاز زﻧﺎن ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻴﻦارزش ﺗﺤﺼﻴﻼت ﻋﺎﻟﻲ ﺑﺮای ﭘﺴﺮان و ﮔﺮاﻳﺶ ﺑﻪ اداﻣﻪ ﺗﺤﺼﻴﻞ راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد وﻟﻲ در ﺑﻴﻦ دﺧﺘﺮان اﻳﻦ راﺑﻄﻪﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻤﻲ ﺷﻮد. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ، رﺿﺎﻳﺖ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﺎن از ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ- ﻃﺒﻘﺎﺗﻲ ﺧﻮد ﺑﺮﮔﺮاﻳﺶآﻧﻬﺎ ﺑﻪ-ﺗﺤﺼﻴﻼﺗﺪاﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﮔﺬار اﺳﺖ .ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ،ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺪه ﻋﻮاﻣﻞ دﻳﮕﺮی ﻧﻴﺰ وﺟﻮد دارد ﻛﻪ ﻣﻲ ﺑﺎﻳﺴﺖ در ﻃﺮح ﻫﺎی آﺗﻲ ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﻮﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
" ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﺟﺪول ﺷﻤﺎره )1( آزﻣﻮن آﻣﺎری اﺧﺘﻼف ارزش ﻣﺪرک ﺑﻴﻦ ﻣﺮدان و زﻧﺎن و ﮔﺮاﻳﺶ ﺑﻪ ﺗﺤﺼﻴﻼت ﻋﺎﻟﻲ ﻣﻘﺪار T ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﺎ داری اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﻴﺎر ارزش آﻣﺎره 200/0 490/3 370/0 132/0 ﻣﺮد ﻛﻨﺪال Tb 910/0 353/2- 760/0 061/0- زن 200/0 490/3 660/0 402/0 ﻣﺮد ﻛﻨﺪال Tc 910/0 353/2- 750/0 431/0- زن 200/0 490/3 711/0 383/0 ﻣﺮد ﮔﺎﻣﺎ 910/0 353/2- 811/0 782/0- زن 003 ﻣﺠﻤﻮع ﺑﺮای آزﻣﻮن اﻳﻦ راﺑﻄﻪ از آﻣﺎره ﻫﺎی ﮔﺎﻣﺎ، ﻛﻨﺪال Tbو ﻛﻨﺪال Tcاﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺷﻤﺎره ﺳﻮم،ﭘﺎﻳﻴﺰ 9831 ﺟﺪول ﺷﻤﺎره )2(آزﻣﻮن آﻣﺎری ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، اﻗﺘﺼﺎدی ،اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺧﺎﻧﻮاده وﮔﺮاﻳﺶ ﺑﻪ ﺗﺤﺼﻴﻼت ﻋﺎﻟﻲ ﻣﻘﺪار T ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﺎ داری اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﻴﺎر ارزش آﻣﺎره 713/0 100/1- 070/0 070/0- ﻣﺮد ﻛﻨﺪال Tb 400/0 378/2- 170/0 102/0- زن 713/0 100/1- 460/0 460/0- ﻣﺮد ﻛﻨﺪال Tc 400/0 378/2- 850/0 861/0- زن 713/0 100/1- 411/0 411/0- ﻣﺮد ﮔﺎﻣﺎ 400/0 378/2- 811/0 053/0- زن 003 ﻣﺠﻤﻮع ﺑﺮای آزﻣﻮن اﻳﻦ راﺑﻄﻪ از آﻣﺎره ﻫﺎی ﮔﺎﻣﺎ، ﻛﻨﺪال Tbو ﻛﻨﺪال Tcاﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺷﻤﺎره ﺳﻮم،ﭘﺎﻳﻴﺰ 9831 ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﺼﻮرات و ﻗﻀﺎوت ﻫﺎی ارزﺷﻲ ﺟﻤﻌﻲ ﻫﺎﻟﺒﻮاﻛﺲ ،ﺗﺼﻮرات ﺟﻤﻊ و ﻋﻤﻮم ﻣﺮدم ﻛﻪ ﻣﺮدان از ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﺑﺎﻻﺗﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ زﻧﺎن ﻗﺮار دارﻧﺪ و اﻣﺘﻴﺎزات ﺑﻬﺘﺮ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ آﻧﺎن اﺳﺖ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه ﻛﻪ ارزش ﺗﺤﺼﻴﻼت ﺑﺮای زﻧﺎن ﺑﻴﺸﺘﺮ از ﺳﺎﺑﻖ ﺷﺪه ﭼﻮن ﺗﺤﺼﻴﻼت را اﻣﺘﻴﺎزی ﻣﻲ داﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮان اﻳﻦ اﺧﺘﻼف ﻃﺒﻘﺎﺗﻲ و ﺗﺼﻮر ﺟﻤﻌﻲ را ﭘﺎﻳﺎن دﻫﻨﺪ و ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﻧﺴﺒﻲ زﻧﺎن در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻮاﺟﻪ ﺷﻮﻳﻢ."