چکیده:
ﻫﺪف اﺻﻠﻲ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﮔﺬار ﺑﺮ ارزﺷﻬﺎی ﺧﺎﻧﻮاده در ﺑﻴﻦ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن اﺳﺖ . ﻫﺪف دﻳﮕﺮ،دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﻳﻚ اﻟﮕﻮی ﻧﻈﺮی ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻫﺎﺑﺮﻣﺎس و وﻟﺨﺎرت در ﻣﻮرد ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﮔﺬار ﺑﺮارزﺷﻬﺎی ﺧﺎﻧﻮاده اﺳﺖ. ﺳﻮال اﺻﻠﻲ ﭘﮋوﻫﺶ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ آﻳﺎ ﻣﺪل ﻧﻈﺮی ﻃﺮاﺣﻲ ﺷﺪه ﺑﺎ واﻗﻌﻴﺖ ﻣﻮﺟﻮد اﻧﻄﺒﺎقدارد؟روش ﺗﺤﻘﻴﻖ ،ﭘﻴﻤﺎﻳﺶ و اﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺖ. ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ 483 ﻧﻔﺮ از داﻧﺸﺠﻮﻳﺎنداﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ واﺣﺪ رودﻫﻦ در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ 9831 اﺳﺖ. روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮی ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی ﺷﺪه ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎﺣﺠﻢ ﺑﻮد و واﺣﺪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮی ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖ ﻛﻪﻳﻚ اﻟﮕﻮی راﺑﻄﻪ آﻣﺎری ﻣﻌﻜﻮس ﺑﻴﻦ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ و ﻣﺘﻐﻴﺮ واﺑﺴﺘﻪ وﺟﻮد دارد . ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺷﺎﻣﻞدﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ،اﺳﺘﻔﺎده از اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ، واﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ،ﺗﻌﺎﻣﻠﻲ ﺑﻮدن ﻓﻀﺎی اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ، ﺻﻤﻴﻤﻲ ﺑﻮدن ﻓﻀﺎیاﻳﻨﺘﺮﻧﺖ، رواﺑﻂ اﺣﺴﺎﺳﻲ،وارد ﺷﺪن در ﺑﺤﺚ و ﻣﻨﺎﻇﺮه ﮔﺮوﻫﻲ،ﻣﻮرد ﭘﺬﻳﺮش واﻗﻊ ﺷﺪن درﻣﺤﻴﻂ ﺗﻌﺎﻣﻠﻲاﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ،اﺣﺴﺎس رﺿﺎﻳﺖ از اﺣﺴﺎس ﮔﻤﻨﺎﻣﻲ در اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ، اﻃﻼع ﺧﺎﻧﻮاده از اﺳﺘﻔﺎدة از ﻣﺤﻴﻂ ﻫﺎی اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ و ﻣﺘﻐﻴﺮواﺑﺴﺘﻪ ارزﺷﻬﺎی ﺧﺎﻧﻮاده اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺎﺧﺼﻬﺎی اﻟﮕﻮ ﺳﺎزی ﻣﻲ ﺗﻮان اﺳﺘﺪﻻل ﻛﺮد ﻛﻪ اﻧﻄﺒﺎق ﻣﻄﻠﻮﺑﻲ ﺑﻴﻦ ﻣﺪل ﺳﺎﺧﺘﺎری اراﺋﻪ ﺷﺪه و دادهﻫﺎی ﺗﺠﺮﺑﻲ وﺟﻮد دارد .
خلاصه ماشینی:
" اﻟﻒ(اﻟﮕﻮی ارﺗﺒﺎط اﺑﻌﺎد واﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ 5 ﺳﻮال،اﻟﮕﻮی ارﺗﺒﺎط اﺑﻌﺎد ﻓﻀﺎی ﺻﻤﻴﻤﻴﺖ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ 4 ﺳﻮال، اﻟﮕﻮی ارﺗﺒﺎط اﺑﻌﺎد رواﺑﻂ اﺣﺴﺎﺳﻲ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ 5 ﺳﻮال ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺑﺎ ﻣﺘﻐﻴﺮ واﺑﺴﺘﻪ ارزﺷﻬﺎی ﺧﺎﻧﻮاده ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ 9 ﺳﻮال اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﺷﺪه، ﺑﺎ اﻟﮕﻮی ﺣﻘﻴﻘﻲ داده ﻫﺎ ﻣﺘﻔﺎوت ﻧﻴﺴﺖ از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻣﻘﺪار»ﺷﺎﺧﺺ ﻧﻴﻜﻮﻳﻲ ﺑﺮازش«اﻳﻦ ﻣﺪل ﺑﺮاﺑﺮ98/0ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻴﺎن ﻛﺮد ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﺪل ﺑﺮازش ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻟﻲ ﺑﺎ واﻗﻌﻴﺖ دارد.
ب(اﻟﮕﻮی ارﺗﺒﺎط اﺑﻌﺎد ﺑﺤﺚ و ﻣﻨﺎﻇﺮه ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ 3 ﺳﻮال،اﻟﮕﻮی ارﺗﺒﺎط اﺑﻌﺎد ﻣﻮرد ﭘﺬﻳﺮش ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ 3 ﺳﻮال،ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺑﺎ ﻣﺘﻐﻴﺮ واﺑﺴﺘﻪ ارزﺷﻬﺎی ﺧﺎﻧﻮاده ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ 9 ﺳﻮال اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﺷﺪه، ﺑﺎ اﻟﮕﻮی ﺣﻘﻴﻘﻲ داده ﻫﺎ ﻣﺘﻔﺎوت ﻧﻴﺴﺖ از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻣﻘﺪار»ﺷﺎﺧﺺ ﻧﻴﻜﻮﻳﻲ ﺑﺮازش«اﻳﻦ ﻣﺪل ﺑﺮاﺑﺮ88/0ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻴﺎن ﻛﺮد ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﺪل ﺑﺮازش ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻟﻲ ﺑﺎ واﻗﻌﻴﺖ دارد."