چکیده:
ﺳﻠﺠﻮﻗﻴﺎن ﻛﻪ ﻧﻈﺎم ﻗﺒﻴﻠﻪای داﺷﺘﻨﺪ و از رﺳﻮم و ﺳﻨﺖﻫﺎی ﻗﺒﻴﻠﻪای ﭘﻴﺮوی ﻣﻲﻛﺮدﻧﺪ، در آﻏﺎز در اﻣﻮر ﻧﻈﺎﻣﻲ ﻧﻴﺰ ﺳﺎﺧﺖ ﻗﺒﻴﻠﻪای داﺷﺘﻨﺪ. ﺳﻼﺟﻘﻪ در ﺟﺎﻳﮕﺎه ﺟﺪﻳﺪ ﺧـﻮد در ﻣﻘﺎم ﺣﺎﻛﻤﺎن ﻗﻠﻤﺮوی وﺳﻴﻊ ﻣﺠﺒﻮر ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﻋﻨﺎﺻﺮ و اﻣﺮای ﻧﻈﺎﻣﻲ از دﻳﮕﺮ ﻗﻮمﻫﺎ ﺑﻮدﻧﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ اﻣﺮ ﺑﻪ اﺧﺘﻼط ﻗﻮﻣﻲ در داﺧﻞ ﺳﭙﺎه ﺛﺎﺑﺘﻲ ﻣﻨﺠﺮ ﻣﻲﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﻧﻴﺎزﻫﺎ و ﺿﺮورتﻫﺎ ﺗﺸﻜﻴﻞ داده ﺑﻮدﻧﺪ. روﻧﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻧﻈـﺎﻣﻲ در ﺑﺎﻓـﺖ ﺳﭙﺎه ﺳﻠﺠﻮﻗﻴﺎن و ﺑﻪ دﻧﺒﺎل آن ﺟﺎیﮔﻴـﺮی اﻳـﻦ ﻋﻨﺎﺻـﺮ در ﺳـﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﺳﻴﺎﺳـﻲ و اداری، ﺑﻪ ﺣﻀﻮر آﻧﺎن در ﻋﺮﺻﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و اﻗﺘﺼﺎدی ﺟﺪﻳﺪ ﻣﻨﺘﻬﻲ ﻣـﻲﺷـﺪ و ﭘﺎﻳﮕﺎه ﺳﻴﺎﺳﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ را ﺑﺮای اﻣﺮا در ﭘﻲ داﺷﺖ. ﺟﺎیﻳﺎﺑﻲ در اﻳﻦ ﺳـﺎﺧﺘﺎرﻫﺎ و ﻋﺮﺻﻪﻫﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﺟﻬﺖﻳﺎﺑﻲﻫﺎ و ﺟﻬﺖﮔﻴﺮیﻫﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻛﺴـﺐ ﺣـﺪاﻛﺜﺮ ﻣﻨـﺎﻓﻊ ﻣﻲﺷﺪ. ﻧﻮﺷﺘﺎر ﺣﺎﺿﺮ درﺻﺪد ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﭘﺎﻳﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻛﺴﺐﺷﺪه در ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺳﻠﺠﻮﻗﻲ از ﺳﻮی اﻣﺮای ﻧﻈﺎﻣﻲ در ﮔـﺮاﻳﺶ ﻣﺮﻛﺰﮔﺮاﻳـﻲ ﻳـﺎ ﻣﺮﻛﺰﮔﺮﻳـﺰی آنﻫﺎﺳﺖ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻨﻈﻮر اﺑﺘﺪا ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﭘﺎﻳﮕﺎه اﻣﺮای ﻧﻈﺎﻣﻲ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳـﺖ ﻛﻪ ﺟﺎیﻳﺎﺑﻲ اﻣﺮای ﻧﻈﺎﻣﻲ ﺑﺎ ﭘﺎﻳﮕﺎهﻫﺎی ﻗﻮﻣﻲ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﭼﻮن ﺗﺮﻛﻤﻦ، ﺗﺮک، ﻋﺮب، و اﻳﺮاﻧﻲ را در ﮔﺮوهﺑﻨﺪیﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد از اﻣﺮای ﻧﻈـﺎﻣﻲ در ﺳـﺎﺧﺘﺎر ﺣﻜﻮﻣـﺖ ﺷـﺎﻣﻞ اﻣﺮای اﻗﻄﺎعدار، اﻣﺮای درﺑﺎری، و اﻣﺮای ﺳﺮﮔﺮدان ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ. ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻦ در اﻳـﻦﮔﺮوهﺑﻨﺪیﻫﺎ ﭘﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺑﺮای اﻳﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻗﺪرت درﭘﻲ داﺷﺖ ﻛﻪ ﺧﻮد ﭘﺎﻳﮕـﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ را ﻣﻮﺟـﺐ ﻣـﻲﺷـﺪ. ﻗﺮارﮔـﺮﻓﺘﻦ اﻣـﺮای ﻧﻈـﺎﻣﻲ در اﻳـﻦ ﭼﻬـﺎرﭼﻮبﻫـﺎ ﮔﺮاﻳﺶﻫﺎﻳﻲ را ﻫﻤﭽﻮن ﻣﺮﻛﺰﮔﺮاﻳﻲ و ﻣﺮﻛﺰﮔﺮﻳﺰی درﭘﻲ داﺷﺖ ﻛﻪ در روﻧﺪ ﺳﻴﺎﺳﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﻴﺰ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﻮد. ﺑﺎ ﻗﺪرتﮔﻴﺮی اﻣﺮای ﻧﻈﺎﻣﻲ در اﻳﻦ ﭼﻬﺎرﭼﻮبﻫﺎ و ﺷﻜﻞﮔﻴﺮی ارﺗﺒﺎطﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺎ ﺟﺎﻣﻌﺔ ﺗﺤﺖ ﺗﺴـﻠﻂﺷـﺎن، ﺣـﻮزهﻫـﺎی ﻣﺴـﺘﻘﻞ ﻗﺪرت ﺷﻜﻞ ﻣﻲﮔﺮﻓﺖ ﻛـﻪ ﺣﻜﻮﻣـﺖ ﺳـﻠﺠﻮﻗﻲ را دﭼـﺎر ﺿـﻌﻒ و زﻣﻴﻨـﺔ ازﻫـﻢ ﭘﺎﺷﻴﺪﮔﻲ ﺳﻠﺠﻮﻗﻴﺎن را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲﻛﺮد.
With the rise of Turkmen Seljuqs who primarily served in the armies of previous governments، new circumstances emergedwithin the social، political، and military spheres of Iran. At first، they sought to maintain their tribal system traditions in the military affairs. However، they، in their new position as rulers of a vast territory، had to appoint members of other tribes as their military commanders. This resulted in ethnic mixing inside the army. The incorporation of non-Seljuqs into the Seljuq military and، consequently، political and administrative structures led to their presence in social and economic arenas and brought them socio-political status. This paper aims to study the impact of these military commanders’ social and political status on their centripetal or centrifugal tendencies. For this purpose، their ethnic affiliation was studied. It was revealed that Turkmen، Turks، Arabs، and Iraniansserved in the Seljuq army asiqtā commanders، royal commanders، and displaced commanders. This brought them not only political but also social status which، consequently، made them show centripetalor centrifugal tendencies that affected the political and social life of the society. Their political status and social bonds with the society led to the formation of independent bases of power and gradual decline of the Seljuq dynasty.
خلاصه ماشینی:
ﺗﻮان ﻧﻈﺎﻣﻲ و ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻣﻮﺟﻮد در اﻳﻦ ﻧﻴﺮوی ﻗﺒﻴﻠﻪای ﺳﺒﺐ ﺷﺪ اﻳﻦ ﻧﻴﺮوﻫﺎ درون اﻳـﻦ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻧﻮﺧﺎﺳﺘﻪ ﺟﺎی ﮔﻴﺮﻧﺪ و ﻧﻘﺸﻲ ﻫﻢ ﭘﺎی ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺧﻮﻳﺸـﺎوﻧﺪ در ﻣﻨﺎﺳـﺒﺎت ﺳﻴﺎﺳـﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺮﻋﻬﺪه ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ؛ ﭼﻨﺎن ﻛﻪ آﻟﺐارﺳﻼن ﺑﻌﺪ از ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻠﻜﺸﺎه ﺑﻪ وﻟـﻲﻋﻬـﺪی، ﻫﻨﮕـﺎم ﺗﻘﺴﻴﻢ اﻗﻄﺎﻋﺎت ﺑﻪ ﺳﺮان ﺗﺮﻛﻤﻦ ﺧﺎرج از ﺣﻮزة ﺧﻮﻳﺸﺎوﻧﺪی ﻧﻴـﺰ اﻗﻄﺎﻋـﺎﺗﻲ واﮔـﺬار ﻛـﺮد ﭘﮋوﻫﺶﻧﺎﻣﺔ ﺗﺎرﻳﺦ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و اﻗﺘﺼﺎدی، ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎرة اول، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 421 ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﭘﺎﻳﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ـ ﺳﻴﺎﺳﻲ اﻣﺮای ﻧﻈﺎﻣﻲ ﺳﻠﺠﻮﻗﻲ ...
ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس، ﻃﻐﺮل ﺳﻠﺠﻮﻗﻲ در اﺑﺘﺪای ﻛﺎر ﺧﻮد و ﺑـﻴﺶﺗـﺮ در اﻳﺎﻟﺖﻫﺎی ﺷﻤﺎﻟﻲ اﻳﺮان ﮔﺎه ﻣﺠﺒﻮر ﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻦ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲﻫﺎ و ﻗﺪرت اﻳـﻦ ﻋﻨﺎﺻـﺮ ﻗـﺪرتﻣـﺪار ﻣﻲﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺑﻮد ﻣﺨﺎﻃﺮاﺗﻲ ﺑﺮای ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻧﻮﭘﺎی ﺳﻠﺠﻮﻗﻲ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ )اﺷﭙﻮﻟﺮ، ﭘﮋوﻫﺶﻧﺎﻣﺔ ﺗﺎرﻳﺦ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و اﻗﺘﺼﺎدی، ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎرة اول، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 621 ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﭘﺎﻳﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ـ ﺳﻴﺎﺳﻲ اﻣﺮای ﻧﻈﺎﻣﻲ ﺳﻠﺠﻮﻗﻲ ...
ﺑـﺎ اﺣﻴـﺎی ﺳـﻨﺖ اﺗﺎﺑﻜﻲ، اﻳﻦ اﻣﺮا ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﻫﺪف اﻳﺠﺎد ﺣﻮزهﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻗﺪرت ﻋﻤﻞ ﻣﻲﻛﺮدﻧﺪ؛ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴـﺐ، ﭘﮋوﻫﺶﻧﺎﻣﺔ ﺗﺎرﻳﺦ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و اﻗﺘﺼﺎدی، ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎرة اول، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 ﺷﻬﺮام ﻳﻮﺳﻔﻲﻓﺮ و ﺑﻬﺰاد اﺻﻐﺮی 921 اﻣﺮای ﺗﺮک ﻧﻴﺰ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺗﺴﻠﻂ ﺳﺎﺧﺖﻫﺎی ﻧﻈﺎﻣﻲ در ﻣﻨﺎﺳﺒﺎت ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺳﻠﺠﻮﻗﻲ ﺑﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﻧﻬﺎد اﺗﺎﺑﻜﻲ ﺑﻪ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺣﻜﻮﻣﺖﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻣﻲﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ از زﻣﻴﻨﻪﻫﺎی آن اﻳﻦ ﺑﻮد ﻛﻪ ﮔﺎه اﻳﻦ اﻣﺮا ﭘﻨﺎهﮔﺎه ﻣﻠﻚﻫﺎی ﺳﻠﺠﻮﻗﻲ ﻣﺤﺴﻮب ﻣـﻲﺷـﺪﻧﺪ )ﻳﻮﺳـﻔﻲﻓـﺮ، 5731: 912(.