چکیده:
ﺗﺄﻣﻴﻦ رﺿﺎﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮی در ﻫﻤﻪی ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ اﻋﻢ از دوﻟﺘﻲ و ﺧﺼﻮﺻﻲ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ در ﺑﺨﺶ ﺧﺪﻣﺎت و ﺗﻮﻟﻴﺪﻣﺤﺼﻮﻻت ﺑﻪ ﻋﺎﻣﻠﻲ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪه در ﻛﺴﺐ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺗﺠﺎری ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس، ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﻲﻫﺎی ﻓﻌﺎل در ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮدرو از اﻳﻦ ﻗﺎﻋﺪه ﻣﺴﺘﺜﻨﻲ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ.ﻣﻄﺎﻟﻌﻪی ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﭘـﺬﻳﺮش ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒـﺎط ﺑـﺎ ﻣـﺸﺘﺮیﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ. در اﻳﻦ راﺳﺘﺎ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﻲﻫﺎی ﻋﺮﺿﻪﻛﻨﻨﺪه ﺧﻮدروﻫﺎی وارداﺗﻲ در ﺳﻄﺢ ﺷﻬﺮ ﻣﺸﻬﺪ ﺑﻪ ﻋﻨـﻮانﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺗﻌﺪاد 9 ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﻲ و اﻧﺘﺨﺎب 45 ﻣـﺪﻳﺮ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻧﻤﻮﻧـﻪآﻣﺎری ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی ﻏﻴﺮاﺣﺘﻤﺎﻟﻲ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ و از ﻃﺮﻳﻖ اﺟﺮای ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪی ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑـﻪﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ. ﭘﺮدازش ﺣﺎﺻﻞ از داده ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻠﻴﻞﻣﺴﻴﺮ ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖﻛﻪ اوﻻ ﻧﻘﺶ واﺳﻂ درک ﻣﺰاﻳﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی در ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬاری وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﭘـﺬﻳﺮشﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی ﻣﻮرد ﺗﺄﻳﻴﺪ اﺳﺖ. ﺛﺎﻧﻴﺎ ﻳﺎﻓﺘﻪی ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺮ اﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺗﺄﻛﻴـﺪ دارد ﻛـﻪ وﻳﮋﮔـﻲﻫـﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺗﻌﻴﻴﻦﻛﻨﻨﺪهای ﺑﺮ درک ﻣﺰاﻳﺎ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﭘﺬﻳﺮش ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی دارد.
خلاصه ماشینی:
" اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ وﺟﻮد رواﺑﻂ ﻏﻴﺮﻣﺴﺘﻘﻴﻢ زﻳﺮ را ﻧﻴﺰ ﻓﺮﺿﻴﻪﺳﺎزی ﻣﻲﻛﻨﺪ: ﻓﺮﺿﻴﻪ ﭼﻬﺎرم: وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ از ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺘﻐﻴﺮ واﺳﻂ درک ﻣﺰاﻳﺎی ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒـﺎط ﺑـﺎ ﻣﺸﺘﺮی، ﺑﻪﻃﻮر ﻏﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﺮ ﭘﺬﻳﺮش ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی ﺗﺄﺛﻴﺮ دارد.
ﺟﺪول7: آزﻣﻮن ﺿﺮﻳﺐ ﻣﺴﻴﺮ ﺑﻴﻦ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و درک ﻣﺰاﻳﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی ﺿﺮﻳﺐ ﻣﺴﻴﺮ راﺑﻄﻪ ﻓﺮﺿﻴﺎت ﺗﺄﺋﻴﺪ ﻳﺎ رد ﺳﻄﺢ آﻣﺎره ﺷﻤﺎره ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻣﻌﻨﻲداری ﻓﺮﺿﻴﻪ آزﻣﻮن ﺗﺄﺋﻴﺪ 000,0 484/61 619/0 درک ﻣﺰاﻳﺎ 2 وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺗﺄﺋﻴﺪ 640/0 560/2 07/0 درک ﻣﺰاﻳﺎ 2-1 اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺳﺎزﻣﺎن 922/0 912/1 690/0 درک ﻣﺰاﻳﺎ 2-2 رد ﺑﻠﻮغ ﺳﻴﺴﺘﻢ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ رد 472/0 701/1 842/0 درک ﻣﺰاﻳﺎ 2-3 ﻗﻴﻤﺖ رد 523/0 699/0- 312/0- درک ﻣﺰاﻳﺎ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺲ از ﻓﺮوش 2-4 رد 832/0 791/1- 411/0- درک ﻣﺰاﻳﺎ 2-5 ﮔﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎی ﺧﺮﻳﺪ رد 803/0 030/1 930/0 2-6 درک ﻣﺰاﻳﺎ ﺳﻦ ﺗﺄﻳﻴﺪ 440/0 860/2 760/0 درک ﻣﺰاﻳﺎ 2-7 ﺗﺤﺼﻴﻼت ﻣﺪﻳﺮان ﺗﺄﺋﻴﺪ 000/0 695/61 448/0 درک ﻣﺰاﻳﺎ 2-8 ﻣﻴﺰان رﻳﺴﻚ ﭘﺬﻳﺮی 04 ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻋﻤﻮﻣﻲ ، ﭘﺎﻳﻴﺰ 0931 ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﺪول 7 ﺑﺎ اﻃﻤﻴﻨﺎن 59 درﺻﺪ ﻣﻲﺗﻮان اﺑﺮاز داﺷﺖ ﻛﻪ وﻳﮋﮔﻲﻫـﺎی ﺳـﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮ درک ﺳﺎزﻣﺎن از ﻣﺰاﻳﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی ﺗﺄﺛﻴﺮ دارد."