چکیده:
ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ ﻗﻮتﻫﺎ، ﺿﻌﻒﻫﺎ، ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ و ﺗﻬﺪﻳﺪﻫﺎ، ﻳﻜﻲ از اﺑﺰارﻫـﺎی ﺷـﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷـﺪه ﺑـﺮای ﺗﺤﻠﻴـﻞ ﻣـﻮارداﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ در ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ اﺳﺖ ﻛﻪ اﮔﺮ ﺑﻪ ﻃﻮر ﺻﺤﻴﺢ ﺑﻜﺎر ﺑﺮده ﺷﻮد، ﻣـﻲ ﺗﻮاﻧـﺪ ﻣﺒﻨـﺎ واﺳﺎس ﺧﻮﺑﻲ ﺑﺮای ﺗﻨﻈﻴﻢ و ﺗﺪوﻳﻦ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ آﻣﻴﺰ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﻨﺪ. اﻣﺎ ﻛﺎرﺑﺮد آن ﻣﺴﺘﻠﺰم ﻏﺮﺑﺎل ﺳﺎزی وﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ ﺗﺸﻜﻴﻞ دﻫﻨﺪه آن از ﻳﻚ ﺳﻮ، و اﺟﻤﺎع ﺗﻴﻢ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﺳـﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ ﺑـﺮ روی آنﻋﻮاﻣﻞ از ﺳﻮی دﻳﮕﺮاﺳﺖ. در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﻳﻚ ﻣﺪل ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮی ﮔﺮوﻫﻲ ﭼﻨﺪ ﻣﻌﻴﺎره ﻓﺎزی ﺑﺮای ﻏﺮﺑﺎل ﺳﺎزیﻋﻮاﻣﻞ اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ ﻗﻮتﻫﺎ، ﺿﻌﻒﻫﺎ، ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ و ﺗﻬﺪﻳﺪﻫﺎ اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖﺣﺪاﻗﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎﮔﺰﻳﻨﻪﻫﺎی ﺗﺼﻤﻴﻢ، ﺗﺴﺨﻴﺮ اﺑﻬﺎم و ﻋﺪم اﻃﻤﻴﻨﺎن ذاﺗﻲ در داده ﻫﺎی ذﻫﻨﻲ اﻧﺴﺎن، ازﺗﻴﻢ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ در ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻋﻮاﻣﻞ اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ ﺑـﺮای اﻧﺠـﺎم ﺗﺤﻠﻴـﻞ اﺳـﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﻨﻈﻴﻢ و ﺗﺪوﻳﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺣﻤﺎﻳﺖ و ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻲ ﻛﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
" 6- ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮی ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ از ارزﻳﺎﺑﻲ ﻫﺎی درون ﺳﺎزﻣﺎن و ﻣﺤﻴﻄﻲ، ﺗﻌﻴـﻴﻦ ﺗﻬﺪﻳـﺪآﻣﻴﺰ/ ﻳﺎ ﻓﺮﺻﺖ ﺑﻮدن ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺤﻴﻄﻲ و ﺑﺮون ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﻗﻮت/ﻳﺎ ﺿﻌﻒ ﺑﻮدن ﻋﻮاﻣﻞ درون ﺳـﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﺗﺤﻠﻴﻞ ، SWOTﺗﺪوﻳﻦ و ﺗﻨﻈﻴﻢ اﺳﺘﺮاﺗﮋی، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﻂ ﻣﺸﻲ ﻫﺎ و ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻫﺎی ﻻزم ﺑﺮای اﺟﺮای اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪ از ﻳﻚ ﺳﻮ ﻳﻚ ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴـﺮی ﮔﺮوﻫـﻲ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﺗﻮاﻓﻖ و اﺟﻤﺎع ﻧﻈﺮ اﻋﻀﺎی ﮔﺮوه ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮﻧﺪه ﺑـﺮ روی ﻣﻌﻴﺎرﻫـﺎ/ﻳـﺎ ﺷـﺎﺧﺺ ﻫـﺎ و ﮔﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎی ﺗﺼﻤﻴﻢ اﺳﺖ، و از ﺳﻮی دﻳﮕﺮ ﻳﻚ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮی ﭼﻨـﺪ ﻣﻌﻴـﺎره اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻣﺴﺘﻠﺰم ﻏﺮﺑﺎل ﺳﺎزی ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎ/ﺷﺎﺧﺺ و ﻳﺎ ﮔﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎی ﺗﺼﻤﻴﻢ اﺳﺖ و ﺑﻪ ﻋﻨـﻮان ﻳـﻚ ﻣـﺴﺎﻟﻪ ﻏﺮﺑﺎل ﺳﺎزی ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﺎ ﺣﺪاﻗﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮاﺟﻪ ﻫـﺴﺘﻨﺪ ﻛـﻪ ﺑﻬﺘـﺮﻳﻦ روﻳﻜـﺮد ﺑﺮای ﻣﺪل ﺳﺎزی آﻧﻬﺎ، روﻳﻜﺮد رﺑﺎﻧﻲ/ ﻓﺎزی اﺳﺖ.
ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از اﺟﺮای ﻣـﺪل در ﺷﺮﻛﺖ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﭼﺮاغ اﺗﻮﻣﺒﻴﻞ ﻣﺪرن ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﺳﻄﺢ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﺗﻮﻟﻴﺪ، ﻣﻴﺰان ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺗﻮﻟﻴﺪ، اﻋﺘﺒﺎر ﻧﺰد ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن، ﺳﻬﻢ ﺑﺎزارﺷﺮﻛﺖ، ﺷﻬﺮت و ﻣﻌﺮوﻓﻴﺖ ﻧﺎم و ﻧﺸﺎن ﺗﺠﺎری ﺷﺮﻛﺖ، ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻧﻔﻮذ در ﻣﺮاﺟﻊ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮ، ﻣﻴﺰان دﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت روز، ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﻋﺮﺿﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺟﺪﻳﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ ﻋﺎﻣﻞ ﻗﻮت ﺷﺮﻛﺖ؛ ﺷﺎﺧﺺ ﻫـﺎی ﻛﻨﺘﺮل ﺿﻌﻴﻒ ﻫﺰﻳﻨﻪ، ﻛﻨﺘﺮل ﺿﻌﻴﻒ ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺗﻮﻟﻴﺪ، اﺳـﺘﻔﺎده ﻧـﺎ ﺑﻬﻴﻨـﻪ از ﻇﺮﻓﻴـﺖ ﺗﻮﻟﻴـﺪی، ﻧﺎﻛﺎرآﻣﺪی ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﻲ و ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ، ﻧﺎﻛﺎراﻳﻲ ﻧﻈﺎم ﺗﻮزﻳﻊ، وﺿـﻌﻴﺖ ﺑـﺪ اﻣﻜﺎﻧـﺎت و ﺗﺠﻬﻴﺰات ﺗﺤﻘﻴﻖ وﺗﻮﺳﻌﻪ، ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺟﺎﻣﻊ و ﻳﻜﭙﺎرﭼﻪ اﻃﻼﻋـﺎﺗﻲ-ﻋﻤﻠﻴـﺎﺗﻲ MISﺑـﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ ﻋﺎﻣﻞ ﺿﻌﻒ ﺷﺮﻛﺖ؛ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﻧـﺮخ ﺗـﻮرم، ﻧـﺮخ و ﻗـﻮاﻧﻴﻦ 19 ﻣﺪل ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮی ﮔﺮوﻫﻲ ﭼﻨﺪ ﻣﻌﻴﺎره ﻓﺎزی ﺑﺮای ﻏﺮﺑﺎل ﺳﺎزی ﻋﻮاﻣﻞ ..."