چکیده:
در مطالعه حاضر با اتخاذ استراتژی تحقیق پیمایشی به بررسی تاثیر ابعاد گرایشات فرهنگی بر قصد و رفتار خرید افراد از طریق عرق ملی پرداخته شد. جامعه آماری مطالعه شامل مشتریان محصولات بلوریجات در شهر مشهد بودند که از بین آنها 310 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه در تحقیق انتخاب گردید. داده های به دست آمده توسط پرسشنامه و به کمک نرم افزار پی.ال.اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد، مدل معادلات ساختاری به کار گرفته شده، مدل نظری قوی برای پیش بینی قصد و رفتار خرید از طریق گرایشات فرهنگی و عرق ملی است، تمامی ابعاد گرایشات فرهنگی، به استثنای بعد مردانگی بر عرق ملی مشتری تاثیر معناداری داشت، عرق ملی مشتری بر قصد خرید محصولات خارجی از اثری منفی برخوردار بود و کیفیت محصولات خارجی بر قصد خرید این محصولات، تاثیر مثبت داشت. بر این اساس می توان گرایشات فرهنگی را به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر قصد و رفتار خرید مشتریان محسوب نمود و با تقویت آن، خرید از محصولات داخلی را افزایش داد.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد، مدل معادلات ساختاری به کار گرفته شده ، مدل نظری قوی برای پیش بینی قصد و رفتار خرید از طریق گرایشات فرهنگی و عرق ملی است ، تمامی ابعاد گرایشات فرهنگی ، به استثنای بعد مردانگی بر عرق ملی مشتری تأثیر معناداری داشت ، عرق ملی مشتری بر قصد خرید محصولات خارجی از اثری منفی برخوردار بود و کیفیت محصولات خارجی بر قصد خرید این محصولات ، تأثیر مثبت داشت .
با توجه به وجود سوابق تجربی حاصل از مطالعات هافستد (١٩٨٠) در ایران ، این سـوال مطرح می شود که گرایشات فرهنگی خریداران محصولات داخلی و در این مطالعه مـشتریان بلوریجات در بازار مشهد، کیفیت ادراک شده و قصد خرید آنهـا را بـرای خریـد محـصولات تحت تاثیر قرار می دهند؟ تبیین وجود این روابط در قلمرو مکانی این تحقیق هدف مطالعه حاضر است با این توضیح که قصد دارد با آزمون مدلی که پیش از این در قلمرو جغرافیـایی دیگــری طراحــی و مطالعــه شــده اســت بــه شــواهدی در تائیــد و تــصحیح آن برآیــد (٢٠٠٤,Feldman) .
جدول ٥: یافته های توصیفی متغیرهای مورد مطالعه متغیرها میانگین انحراف معیار معناداری آزمون t فاصله اطمینان ٩٥% بالاترین پایین ترین گرایشات فرهنگی 4/1 0/55 0/00 1/0791 1/0081 عرق ملی مشتری 3/7 0/54 0/00 0/6740 0/5971 کیفیت ادراکی از محصولات خارجی 3/95 0/81 0/00 0/9500 0/73600 قصد خرید محصولات خارجی 4/7 1/25 0/00 1/7000 1/61100 خرید محصولات خارجی 4/06 1/13 0/00 1/0600 0/9700 همانطور که از جدول (٥) ملاحظه می گردد، با توجه به مقیاس سنجش که بین ٥-١ قرار دارد و میانگین آن که عدد ٣ می باشد و نیز معناداری آزمون t در تمامی موارد، مشخص گردید که میانگین مکتسبه متغیرهای مورد مطالعه از عدد ٣ بیشتر و معنادار است .