چکیده:
مدل گسترش عملکرد کیفیت رویکردی است که در قلمرو آموزش با بکارگیری روش سه مرحله ای سازگار شده با آموزش می تواند در شناسائی نیازهای مشتریان (فراگیران) و بهبود اثربخشی و رضایت آنان در نیل به اهداف آموزشی، برنامه ریزی درسی و سایر کاربردها با ارائه راحل های عملیاتی برای برنامه ها و خدمات با کیفیت، موثر باشد. در این مقاله نشان داده می شود که چگونه مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان آستان قدس رضوی می تواند از روش سه مرحله ای و خدماتی مدل گسترش عملکرد کیفیت (QFD)، برای ترجمه مرحله به مرحله نداهای مشتری ( VOC ) به الزامات عملیات، استفاده کند. در این مدل خواسته های کلیدی مشتریان آموزش (کارکنان) با استفاده از پرسشنامه باز پاسخ، مصاحبه و روش های مشاهده مشارکتی شناسایی شدند. این خواسته ها رتبه بندی شدند و سپس با به کارگیری روش خانه کیفیت به الزامات آموزشی تبدیل و به کار گرفته شده اند. یافته های پژوهش نشان می دهد که مهم ترین الزامات آموزش را می توان به ترتیب در محتوا، فضا و تجهیزات، اساتید، و ساختار دوره های آموزشی ضمن خدمت سازمان جستجو کرد.
خلاصه ماشینی:
کاربرد QFD در تبدیل خواسته های مشتریان آموزش ضمن خدمت به الزامات آموزشی (مورد مطالعه : سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ) ∗∗∗ حمید ژیان پور∗ دکتر حسین زینلی پور∗∗ دکتر رضا احمدی کهنعلی چکیده مدل گسترش عملکرد کیفیت رویکردی است که در قلمرو آموزش با بکـارگیری روش سـه مرحلـه ای سازگار شده با آموزش می تواند در شناسائی نیازهای مشتریان (فراگیران ) و بهبود اثربخشی و رضایت آنان در نیل به اهداف آموزشی ، برنامه ریزی درسی و سایر کاربردها با ارائه راحل های عملیاتی برای برنامه هـا و خدمات با کیفیت ، موثر باشد.
در این مقاله نشان داده می شود کـه چگونـه مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان آستان قدس رضوی مـی توانـد از روش خـدماتی مـدل گسترش عملکرد کیفیت (QFD) ، برای ترجمه مرحله به مرحله نداهای مشتری (VOC) به الزامات عملیات ، استفاده کند.
٧٨/٤% از افراد موجود در نمونه ، کارشناس و بالاتر می باشند؛ ٨% دیپلم ١٢/٣% نیز مدرک تحصیلی کاردانی دارند و این بدان معناست که نظرهای آنها تا حد بسیار زیادی قابل قبول و مورد اعتماد است در این پژوهش برای تحلیل انتظارات مشتریان از آموزش ضمن خدمت کارکنان سازمان از توزیع T و جهت وزن دهی و رتبه بندی خواسته های آنها از روش میانگین وانحراف استاندارد با استفاده از نرم افزار SPSS و همچنین برای تبدیل و متجلی ساختن خواسته های مشتریان آموزش ( کارکنان ) در الزامات آموزشی از خانه کیفیت استفاده شده است .
●در رابطه با این ویژگی ( فراهم کردن تجهیزات کمک آموزشی متناسب با دوره ) افزایش تعداد پایانه های رایانه ای و پرپایی آزمایشگاه برای برخی از رشته ها در نظر گرفته شده است دومین خواسته با اهمیت مشتریان و زمینه اصلی نگرانی آنها شایستگی و توان تدریس اساتید درآموزش ضمن خدمت کارکنان است .