چکیده:
سبک رهبری تحول آفرین یکی از سبک های جدید و موثر رهبری در محیط¬های پویا و ناپایدار جامعه جهانی امروز می¬باشد. در ادبیات مربوط، دو نوع رهبری تحول-گرای موثق و کاذب معرفی شده است. در این پژوهش سعی بر آن است که با مطالعه تطبیقی متون اسلامی و غربی در این زمینه، آموزه¬های دینی موثر در شکل¬گیری رهبری تحول¬گرای موثق شناسایی شود. جهت دستیابی به این هدف، با استفاده از تکنیک دلفی فازی و با کمک گرفتن از 12 نفر از خبرگان دانشگاهی آگاه به مسایل دینی اسلام عوامل مزبور مورد بررسی قرار گرفتند. فرایند دلفی در دو مرحله انجام شد که در نتیجه 13 عامل به ترتیب اهمیت عبارتند از: «خودشناسی و خودآگاهی»، «روح حق¬جویی و عدم تبعیض»، «تقوی الهی»، «بصیرت ناشی از معنویت»، «توکل»، «اخلاق دینی و توجه به ارزش¬ها»، «تزکیه نفس»، «ایمان به غیب»، «امر به معروف و نهی از منکر»، «انفاق»، «اخلاص در عمل»، «آخرت¬گرایی»، و در نهایت «رعایت احکام»
خلاصه ماشینی:
١-سوره طه ، آیه ٥٠ ٢- سوره بقره ، آیه ١٢٤ ٣- سوره ص، آیه ٢٦ ٤- سوره بقره ، آیه ٢٤٧ ٥- سوره نحل ، آیه ٣٦ با توجه به مباحث و مطالب مطروحه این موضوع روشن می شود که سبک رهبری تحول آفرین یکی از سبک های جدید و مؤثر رهبری سازمان ها در فضای کنونی جامعه جهانی بوده و بالاخص به تجربه ثابت شده است که سبک رهبری تحول آفرین در محیط های پویا و ناپایدار به خوبی از عهده حل مسائل سازمان برآمده و به همین دلیل حرکت در مسیر تربیت رهبران تحول آفرین و توجه بیشتر به سبک رهبری تحول آفرین جز نیازهای ضروری و اجتناب ناپذیر سازمان ها می باشد.
رهبری تحول گرا به طور گسترده ای از رویکردهای متفاوت مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و نتیجه آنها نشان دهنده نقاط قوت قابل توجهی برای این سبک رهبری می باشد و مهم تر از همه ارائه رویکردی گسترده از رهبری و افزودن بر سایر مدل های موجود در این زمینه است .
با توجه به خطرات و مضرات رهبری تحول گرا از نوع کاذب برای تمام سازمان ها و جوامع بشری ، ضمن در نظر گرفتن توجهات سال های اخیر محققان غربی به رهبری تحول گرای موثق و غنای متون اسلامی در این زمینه ، هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در شکل گیری رهبری تحول گرای موثق با استفاده از منابع اسلامی و غربی می باشد.
(مطهری، ١٣٩٠: ٦٢-٦١) ٣-روش تحقیق در این تحقیق جهت معین نمودن آموزه های دینی تأثیرگذار بر شکل گیری رهبری تحول آفرین از روش دلفی فازی استفاده شده است .