چکیده:
ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎی ﺷﻬﺮی ﻧﻘﺶ ﻋﻤﺪهای در ﮐـﺎﻫﺶ ﭘـﺎرکﺣﺎﺷﯿﻪای و رواﻧﯽ ﺗﺮاﻓﯿﮏ اﯾﻔﺎ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. اﻣﺮوزه در ﮐﻼﻧﺸﻬﺮﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻣﺤﺪودﯾﺖ زﻣﯿﻦ و ﻓﻀﺎ ﺑﺎ اﯾﺠـﺎدﭘﺎرﮐﯿﻨﮓﻫﺎی ﻃﺒﻘﺎﺗﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﻬﯿﻨﻪ درﺟﻬﺖ اﻓﺰاﯾﺶ ﺧﺪﻣﺎتدﻫﯽ ﺑﻪ ﺣﺠﻢ زﯾﺎدی از وﺳﺎﺋﻂ ﻧﻘﻠﯿﻪ اﻋﻤﺎلﻣﯽﺷﻮد، ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓﻫﺎی ﻃﺒﻘﺎﺗﯽ زﻣﺎﻧﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﮐﺎرآﯾﯽ ﻻزم را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷـﻨﺪ ﮐـﻪ از ﻣﮑـﺎنﯾـﺎﺑﯽ ﺑﻬﯿﻨـﻪیﻓﻀﺎ_ﻣﮑﺎﻧﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ﮔﺮدﻧﺪ. ﺗﻬﺮان و ﺷﺒﮑﻪ ﺣﻤﻞوﻧﻘﻞ آن در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻣﺸـﮑﻞ اﺳﺎﺳـﯽ ﮐﻤﺒـﻮدﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ ﺟﻬﺖ ﮐﺎرﺑﺮی ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ و ﺳﺎﯾﺮ ﮐﺎرﺑﺮی ﻫﺎ روﺑﺮو ﺑﻮده و ﺑﺎرﮔﺬاری ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎ ﺑﺪون ﺗﻮﺟﻪ ﺑـﻪاﯾﻦ ﮐﺎرﺑﺮی ﺳﺒﺐ ﮔﺮدﯾﺪه ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺑﻪﺗﺪرﯾﺞ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮏﻣﻌﻀﻞ ﺷـﻬﺮی ﺧـﻮد را ﺑـﺮوز دﻫـﺪ.اﯾـﻦﻣﺸﮑﻞ در ﻧﻘﺎط ﭘﺮﺗﺮاﮐﻢﮐﻪ از ﮐﺎرﺑﺮیﻫﺎی ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﺷﻬﺮی ﺑﻪوﯾﮋه ﮐﺎرﺑﺮی ادری- ﺗﺠﺎری و ﮔﺬران اوﻗـﺎتﻓﺮاﻏﺖ ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ ﺧﻮد را ﺑﻪﺷﮑﻞ ﺣﺎدی ﻧﻤﺎﯾﺎن ﻣﯽﺳﺎزد. ﻣﻨﻄﻘﻪی ﺷﺶ ﺗﻬﺮان ﺑﻪﻟﺤﺎظ ﻧﻘﺶ ﻓﺮاﻣﻨﻄﻘﻪای وﻋﺪم ﺑﺮﺧﻮرداریاز ﺷﺒﮑﻪﺑﺰرﮔﺮاﻫﯽﻋﻼوه ﺑﺮ ﻋﺒﻮرو ﻣﺮور داﺧﻠﯽ ﻣﻨﻄﻘﻪ، ﭘﺬﯾﺮایﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻋﺒﻮری ﺳﺎﯾﺮﻣﻨﺎﻃﻖ ﻧﯿﺰ ﺑﻮده و از ﻃﺮﻓﯽ دارای ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﮐﻤﺒﻮد ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓدر ﻣﯿﺎن ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺗﻬﺮان، ﺑﻪﻧﺴﺒﺖ ﺣﻤـﻞ و ﻧﻘـﻞﻣﻮﺟﻮد در آن وﻫﻤﭽﻨﯿﻦﻋﺪم ﻣﮑﺎنﯾﺎﺑﯽﺑﻬﯿﻨﻪ ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓﻫﺎی ﻣﻮﺟـﻮدﻣـﯽﺑﺎﺷـﺪ.دراﯾـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ﺑـﻪﻣﻨﻈـﻮرﻣﮑﺎنﯾﺎﺑﯽ ﺑﻬﯿﻨﻪی ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓﻫﺎی ﻃﺒﻘﺎﺗﯽ درﺟﻬﺖ ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﯿﺶ ﺗﺮ ﻣﻨﻄﻘﻪی ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ اﺑﺘـﺪا ﻣﻄﺎﻟﻌـﺎتاوﻟﯿﻪﺟﻬﺖ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽﻣﻌﯿﺎرﻫﺎیﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺮ اﻧﺘﺨﺎب ﻣﺤﻞ ﺑﻬﯿﻨﻪ ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ اﻧﺠﺎم، ﺳﭙﺲ در ﻗﺎﻟﺐﺗﮑﻨﯿﮏﻫﺎیﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﭼﻨﺪﻣﻌﯿﺎری) ( MCDMو ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺳﻠﺴﻠﻪﻣﺮاﺗﺒﯽ) ،( A.H.Pوزندﻫﯽﻣﻌﯿﺎرﻫﺎ ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ وآﻧﮕﺎه ﺑﺎ ﻣﺪل ﺗﺎﭘﺴﯿﺲ) ( TOPSISﺑـﻪ رﺗﺒـﻪﺑﻨـﺪی ﻣﺤـﺪودهﻫـﺎی ﻣﻨﺎﺳـﺐ * ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه راﺑﻂ: abolfazl.meshkini@gmail.com١ m.haseltalab@gmail.com2 gharavi65@gmail.com3 kolaveshki@yahoo.com 2 ﻓﺼﻞ ﻧﺎﻣﻪ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ آﻣﺎﯾﺶ ﻣﺤﯿﻂ، ﺷﻤﺎره 31ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﺎ ﺗﺮﮐﯿﺐ اﯾﻦ ﻣﺪلﻫﺎ در ﺳﯿﺴﺘﻢ اﻃﻼﻋـﺎت ﺟﻐﺮاﻓﯿـﺎﯾﯽ ) (GISﺳـﻪ ﻣﺤـﺪودهی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ اﺣﺪاث ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓﻫﺎی ﻃﺒﻘﺎﺗﯽ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﮔﺮدﯾﺪ.
خلاصه ماشینی:
"ازآﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ در اﮐﺜﺮ ﻣﮑﺎنﯾﺎﺑﯽ ﻫﺎی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺑﻪ روش ﺳﻨﺘﯽ وﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﻣﺤـﺪودی اﻧﺠـﺎم ﮔﺮدﯾـﺪه، ﻫـﺪف اﯾـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ﺗﺮﮐﯿـﺐ 4 ﻓﺼﻞ ﻧﺎﻣﻪ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ آﻣﺎﯾﺶ ﻣﺤﯿﻂ، ﺷﻤﺎره 31 ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﮐﻤﯽ وﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روﯾﮑﺮد MCDM-GISواﻧﺘﺨﺎب ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻣﺤﺪوده ﻣﮑﺎﻧﯽ–ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺟﻬﺖ اﺣﺪاث ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ ﻃﺒﻘﺎﺗﯽ در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
6 ﻓﺼﻞ ﻧﺎﻣﻪ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ آﻣﺎﯾﺶ ﻣﺤﯿﻂ، ﺷﻤﺎره 31 ﺷﮑﻞ 2- ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻣﺤﺪوده ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ )3( ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در ﺑﯿﻦ دﯾﮕﺮ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺗﻬﺮان دارای ﺑﯿﺶ ﺗﺮﯾﻦ ﮐﻤﺒـﻮد از ﻟﺤﺎظ ﻣﯿﺰان ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ ﺑﻮده ﻟﺬا اﻧﺘﺨﺎب ﻣﮑﺎنﻫﺎﯾﯽ ﺑﻬﯿﻨﻪ ﺟﻬﺖ اﺣﺪاث ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓﻫـﺎی ﻃﺒﻘـﺎﺗﯽ در اﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ اﻣﺮی ﻻزم وﺿﺮوری ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
ﺷﮑﻞ 6: ﻧﻘﺸﻪ ﺑﯽ ﺑﻌﺪ ﺷﺪه ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﻣﻨﺒﻊ : ﻧﮕﺎرﻧﺪﮔﺎن ١ spatial analyst 41 ﻓﺼﻞ ﻧﺎﻣﻪ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ آﻣﺎﯾﺶ ﻣﺤﯿﻂ، ﺷﻤﺎره 31 در ﻣﺮﺣﻠﻪ دوم ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ﻣﺎﺗﺮﯾﺲ ﺑﯽ ﻣﻘﯿﺎس وزﯾﻦ، ﻫﺮﯾﮏ از ﻧﻘﺸﻪﻫﺎی ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻗﺒﻞ )ﮐﻪ ﻫﻤﺎن ﻣﺎﺗﺮﯾﺲﻫﺎی ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻣﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ( در وزن ﻫﺎی ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﺧﻮد)ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺒﯽ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ( ﺿﺮب ﺷﺪﻧﺪ .
61 ﻓﺼﻞ ﻧﺎﻣﻪ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ آﻣﺎﯾﺶ ﻣﺤﯿﻂ، ﺷﻤﺎره 31 ﺷﮑﻞ 9: :ﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﯿﮑﺴﻞﻫﺎ از اﯾﺪه آل ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﯽ ﻣﻨﺒﻊ ﻧﮕﺎرﻧﺪﮔﺎن در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻧﻘﺸﻪﻫﺎی ﺑﺪﺳﺖآﻣﺪه ﻫﺮ ﯾﮏاز ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎ در ﻣﺮﺣﻠﻪﻗﺒﻠﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰار ﺗﺤﻠﯿﻞﻫـﺎی ﻓﻀﺎﯾﯽ ) (spatial analystوﺑﺎ دﺳﺘﻮر)(raster calculatorﺗﺮﮐﯿﺐ ﺷﺪه وﻧﻘﺸﻪ ﻣﺤﺪودهﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ 71 ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺑﻬﯿﻨﻪی ﻓﻀﺎ– ﻣﮑﺎﻧﯽ ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓﻫﺎی ﻃﺒﻘﺎﺗﯽ..."