چکیده:
با شروع جنگ جهانی دوم، آموزش زبان خارجی وارد مرحلة جدیدی از تاریخ پرتلاطم خود شد. هدف بیشتر مدارس و موسسات آموزش زبان در این دوره و سال های بعد از آن، توانایی برقراری ارتباط از طریق زبان خارجی بود و در قلب این مهارت، تلفظ درست حروف و کلمات گنجانده شده بود. از آن زمان به بعد، نظریات مختلفی از محققان و صاحب نظران دربارة ماهیت آموزش تلفظ زبان خارجی ارائه شد که هریک از آنها به گسترة قلمروی این حوزه کمک کردند. برای پی بردن به این موضوع که سهم مدارس ایران از این کشمکش ایده ها و عقاید چه بوده و تا چه اندازه ای آموزش تلفظ زبان خارجی (زبان انگلیسی ) در ایران تحت تاثیر این پستی و بلندی ها قرار گرفته ، تحقیقات جامع و گسترده تری لازم است . در این مقاله تلاش کردهایم جایگاه و روش آموزش تلفظ در کتاب های انگلیسی دورة دبیرستان در ایران را بازبینی کنیم تا به کیفیت آموزش و ارائة اطلاعات مربوط به بخش تلفظ در این کتاب ها پی ببریم . نتایج این پژوهش در بهبود کیفی آموزش تلفظ در کتاب های انگلیسی دبیرستان موثر است . در انتها، پیشنهاداتی را ارائه کردهایم
خلاصه ماشینی:
این نمونه ها که در روند مکالمات پیش می آیند، جایگاه توجه به بررسی جزئی واج ها را زیر سؤال بردهاند؛ به عنوان مثال، فرآیند «هجااندازی ٤» که خود نمایانگر تأثیر حروف در یکدیگر است ، نشان میدهد که مطالعة واج در خلأ کار شایسته ای نیست ، مثلا صامت «t» در کلمة «postman» در جریان عادی گفت وگو، برای روان تر شدن محاوره حذف میشود (١٢٦-١١٩ :١٩٩٨ ,Jenkins) و حرف «d» در عبارت «did you» مانند «ژ» تلفظ میشود که این مثال ها نشان می دهند که یادگیری صداها و حروف به صورت مجزا نمیتواند روش درستی برای آموزش تلفظ زبان خارجی باشد.
تحلیل داده ها این پژوهش کیفی به منظور بررسی و آسیب شناسی روش آموزش تلفظ در کتاب های زبان انگلیسی دورة دبیرستان در ایران انجام شده است .
٤. بحث و بررسی یافته های این پژوهش به وضوح نشان داد که تمرین ها و فعالیت های آموزش تلفظ موجود در کتاب های زبان انگلیسی دبیرستان مربوط به سال های دهة ١٩٥٠ میشود که در آن دوره کلمات و واج ها به صورت مجزا و در خلأ بررسی میشدند و هیچ تلاشی برای لحاظکردن بافت و 6 سازه های بزرگ تر از جمله ٧ وجود نداشت .
پیکا بیان می کند که ناکارآمدی آموزش تلفظ زبان خارجی در بزرگسالان به این دلیل است که در کتاب های درسی و روش تدریس معلمان، تمرین های محاوره ای دیده نمی شود (١٩٨٤ ,Pica).