چکیده:
در حوزة آموزشکاوی زبانهای دوم، راهبردهای یادگیری زبان در زبانهای بیشماری شناسایی شده و تاثیر عواملی مانند سن ، جنس ، انگیزه، هوش و سطح مهارتهای زبانی بر به کارگیری آنها مورد بررسی قرار گرفته است . اما در زمینة آموزشکاوی زبان فارسی به عنوان زبان دوم، پژوهشی انجام نشده است . پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میان ملیت با به کارگیری راهبردها، در میان فارسی آموزان غری ایرانی انجام شده است ؛ چنانکه بر مبنای پرسشنامة راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (١٩٩٠)، روی ١٥٦ فارسی آموز غیر ایرانی پسر و دختر با سیزده ملیت گوناگون در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) شهر قزوین صورت گرفته است . آمار استنباطی و آزمونهای آماری نشان دادند میانگین کلی استفاده از راهبردها در میان ملیت های مختلف اختلاف ناچیزی با یکدیگر دارند که معنادار نیست . ولی آمار توصیفی بیانگر آن است که ترتیب اولویت های فارسی آموزان از ملیت های مختلف با هم تفاوت دارند. علاوه بر آن، یافته ها نشان می دهند که به طور کلی ، فارسی آموزان با ملیت های مختلف از راهبردهای فراشناختی و اجتماعی بیشتر از سایر راهبردهای یادگیری استفاده می کنند.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میان ملیت با به کارگیری راهبردها، در میان فارسی آموزان غری ایرانی انجام شده است ؛ چنانکه بر مبنای پرسشنامة راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (١٩٩٠)، روی ١٥٦ فارسی آموز غیر ایرانی پسر و دختر با سیزده ملیت گوناگون در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) شهر قزوین صورت گرفته است .
راهبردهای یادگیری، عملکردهای خاصی هستند که استفادة از آنها فرایند یادگیری را آسان تر، سریع تر، لذتبخش تر و مؤثرتر می کنند و انتقال یادگیری به موقعیت های جدید را ممکن تر می سازند (٨ :١٩٩٠ ,Oxford) هدف مدرس زبان ازآموزش راهبردهای یادگیری این است که «بر حالت عاطفی یا انگیزهای زبانآموز یا بر روشی که از طریق آن، اطلاعات جدید را انتخاب، اکتساب و مرتب می کند، تأثیر گذارد» (٣١٥ :١٩٨٦ ,Mayer &Weinstein ).
دربارة استفادة از این راهبردها برای یادگیری چهار مهارت خوانداری، نوشتاری، گفتاری و شنیداری و نیز شناسایی آنها در میان زبانآموزان و تأثیر متغیرهای دیگر از قبیل سن ، جنس ، انگیزه، هوش و مهارتهای زبانی ، پژوهش هایی در زبان انگلیسی و سایر زبان ها (به عنوان زبان خارجی / دوم) صورت گرفته است ؛ ولی به نظر می رسد پژوهشی در زمینة یادگیری زبان فارسی ، به عنوان زبان دوم در میان فارسی آموزان غیر ایرانی انجام نگرفته است .
بنابراین ، در پژوهش حاضر که به منظور شناسایی راهبردهای یادگیری زبان فارسی در میان فارسی آموزان غیر ایرانی صورت گرفته است ، تأثیر ملیت را بر به کارگیری راهبردها در میان این زبان آموزان مورد بررسی قرار داده ایم .
"Nationality & Language Learning Strategies of ELT-major University Students".