چکیده:
با توجه به اینکه رفتار شبکهی خطوط لولهی مدفون انتقال سوخت نسبت به وقوع زلزلههای احتمالی مشکوک است، احتمال خسارتهای مستقیم و غیرمستقیم باالیی بر این شبکه وجود دارد. زیرساخت مذکور یکی از مهمترین شریانها در محیطهای شهری محسوب میشود. از این رو بررسی آنالیز عملکرد لرزهای این خطوط بسیار حایز اهمیت است. در شهر کرمانشاه، سه مسیر خطوط لولهی مدفون سوخترسانی از زیر شهر عبور میکند. بهمنظور انجام برآورد .) استفاده شده استGIS( خسارت لرزهای خطوط لولهی مدفون سوخت شهر کرمانشاه از برنامهی تحلیل خسارت خطوط لولهی نوشته شده در محیط نرمافزار ،)، تعداد نشت و شکست، تعداد اشتعال، مساحت منطقهی تحت تأثیر آتش و انفجارPGV وPGA( در این برنامه بهطور خودکار، پارامترهای لرزهخیزی منطقه تعداد جمعیت در معرض آتش و انفجار و تعداد واحدهای در معرض آتش و انفجار پس از زلزله محاسبه گشت. در انتها نقشهی ریسک منطقه در سه حالت خرابی شبکهی خطوط برق هوایی، برای هر سناریو آنالیز شد و نتایج سه حالت جرقه در اثر شبکهی برق بهصورت کمی و گرافیکی با یکدیگر مقایسه شدند. در نقشهی ریسک منطقه، اثر شبکهی برق در کاهش و افزایش میزان خسارات وارده به منطقه بسیار آشکار بود؛ بهگونهای که تعداد اشتعالهای وارده به خطوط لولهی .سوخت شهر کرمانشاه پس از مقاومسازی شبکهی برق، در سناریوی اول از 12 به 2 اشتعال و برای سناریوی دوم از 2 به صفر اشتعال تقلیل یافت
Since the behavior of buried fuel pipelines are complicated against the potential earthquakes there would be high possibility of direct and indirect losses in those networks. Therefore، seismic performance analysis of buried pipelines، which are amongst the main infrastructures and lifelines in urban areas، is of great importance. In this respect،Kermanshahcity، with three buried fuel pipelines، is selected as the case study and the probable seismic damages to its buried pipelines are analyzed by using a program posted to GIS software. The program automatically calculated the regional seismicity parameters (PGA and PGV)، the number of leaks and failures، number of ignition، area that can be affected by fire and explosion، total population at risk، and the number of units at risk of explosion after earthquake. Using the mentioned program، risk map of the area in connection with three kinds of failures in suspending power lines under two scenarios were analyzed and the results were compared with each other in both quantitative and graphic manners. In the risk map، impacts of the electrical power network were found quite evident and responsible for the amount of the damages. According to the results، by retrofitting the power network، the number of ignition on the fuel pipelines ofKermanshahcan be reduced from 21 to 2 in scenario 1 and from 2 to zero in scenario 2.
خلاصه ماشینی:
" ا����ل ا����ل ��ای �� ��� ��ا�� و ا����ل و��د ا����ل ���� ���� ����� ا���د ���� و �� ا����ل ر��ش ���� ا����ل ���� ا����ل ا����ل ا����ل ���� ا����ل ���� در ��ا�� در ا�� ا���رت ����� ����ی ���� در ا�� ���� ��ق در ا�� ���� ��ا�� و و و ا����ل ��ا�� ا����ل ا���د ا����ل ��ار���ی در ا����ل ���� در ا����ل زدن ا���رت ا����ل ا���د ����� ���ط ���� PGV ���ح ��ا�� ����� ���� ��ق و �� ا����ل ���� ا����ل ��� ��ع �����ن ��ض �����ن در�� ������ نمودار 2: درخت منطقی مربوط به وقوع اشتعال در هر قطعه از خط لولهای که دچار نشت یا شکست شده 15 شـ ـ ـم ـ ــاره دوم پاییز و زمستان 1931 دوف ـ ـص ـ ـل ـ ـنـ ــامـ ــه علمیوپژوهشی بررسی تأثیر شبکهی برق بر تحلیل ریسک آتشسوزی شبکهی خطوط لولهی سوخت نمودار 3: منحنیهای شکست خرابی شبکهی توزیع برق هوایی [12] تصویر 3: پنجرهی ورود اطالعات به برنامه در محیط ]1[ GIS جدول 3: آسیبهای وارده به خط لولهی سوخت شهر کرمانشاه در 3 حالت مختلف جرقهپذیر بودن شبکهی برق در هر دو سناریو (مقادیر موجود در جدول، برابر است با میانگین 0005 آنالیز) تعداد واحدهای مساحت ایجاد شده شمارهی سناریو تعداد نفرات در تعداد شکست تعداد اشتعال تعداد نشت ساختمانی در معرض (2 )mدر اثر وقوع آتش معرض وقوع آتش حاالت جرقهپذیر بودن وقوع انفجار با موج فورانی برای تشعشع فورانی برای احتمال شبکهی برق فشاری حرارتی مرگ 001% بیش از 3 Psig 237 Kw/m 6/359 6/078 84/48987 2/41 26/3 4/41 حالت عادی 8/026 5/795 35/44545 01 26/3 2/41 نصف حالت عادی 1 15/312 8/862 35/60961 33/3 55/3 2/41 حالت بدون جرقه 25 88/4 68/0 75/704 90/0 21/0 53/0 حالت عادی شـ ـ ـم ـ ــاره دوم 32/1 23/0 221 40/0 20/0 11/0 نصف حالت عادی 2 پاییز و زمستان 10/1 22/0 86/09 20/0 20/0 11/0 حالت بدون جرقه 1931 دوف ـ ـص ـ ـل ـ ـنـ ــامـ ــه علمیوپژوهشی همچنین در ایــن تحقیق مشاهده شد که کاهش میزان جرقه در آتش فورانی برای احتمال مرگ 1%، احتمال بروز آتش فورانی برای سناریوی 1 بسیار تأثیرگذارتر از سناریوی 2 است."