چکیده:
قرن 12، قرن رویارویی با تغییرات شگرف تکنولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است که هیچ سازمانی از تغییرات و رویدادهای آن مصون نیست. مدیریت راهبردی و مدیریت بحران از موضوعات مهم سازمانی هستند که در طول دهههای اخیر در کانون توجه پژوهشگران و کارشناسان قرار گرفته است. در این مقاله پیوند این دو موضوع در صنایع حمل و نقل ریلی کشور مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کمی است که با رویکرد پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری این پژوهش، همهی شرکتهای فعال در صنایع حمل و نقل ریلی کشور است که تعداد آنها بالغ بر 005 شرکت است و از این تعداد، 301 شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از روش مدلسازی معادالت .ساختاری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد در شرکتهایی که مدیریت راهبردی استقرار یافته است، کیفیت عملیات مدیریت بحران وضعیت بهتری را نشان میدهد
During the twenty-first century، the world has faced with dramatic changes in the technological، social، economic and political environment، which no organization has remained immune from the corresponding changes and rapid events. Crisis management and strategic management are important issues during the last decade in the management literature. In this paper، the impact of strategic management on crisis management is investigated. This research conducted as a quantitative research with survey approach. The population consisted of 500 Iranian companies in the rail transport industry out of which 103 companies were selected as samples. To test the research hypotheses، structural equation modeling is used. The results show that companies that are better in strategic management have better quality in crisis management.
خلاصه ماشینی:
" مدل مفهومی پژوهش 08 جدول 1: ارتباط فرآیند مدیریت بحران با مدیریت راهبردی [8] مرور و بازبینی پیشینهی پژوهش نشان میدهد که علیرغم وجود ارزیابی و اجرای صورتبندی شـ ـ ـم ـ ــاره دوم مراحل مدیریت بحران برخی از پایههای نظری دربــارهی پیوند بین مدیریت راهبردی و کنترل راهبرد راهبرد راهبرد پاییز و زمستان 1931 مدیریت بحران، پژوهشی تجربی در زمینهی شناسایی تأثیر مدیریت * * رویارویی با بحران دوف ـ ـص ـ ـل ـ ـنـ ــامـ ــه علمیوپژوهشی راهـبــردی بر روی مدیریت بحران انجام نشده اســت.
بزرگتر از 09 49 درصد CFI شاخص برازش تطبیقی درصد بزرگتر از 09 جدول 3: وضعیت ابعاد مدیریت راهبردی در سازمانها 98 درصد RFI شاخص برازش نسبی درصد انحراف بزرگتر از 09 بعد کمینه بیشینه میانگین تعداد 49 درصد IFI شاخص برازش افزایشی 28 درصد معیار شاخصهای برازش مقتصد بزرگتر از 05 شـ ـ ـم ـ ــاره دوم 66 درصد شاخص برازش مقتصد هنجارشده PNFI 29/0 38/2 5/4 71/1 301 تجزیه و تحلیل درصد پاییز و زمستان 88/0 95/2 41/4 1 301 انعطافپذیری کوچکتر از 01 ریشهی میانگین مربعات خطای 1931 51 درصد RMSEA درصد برآورد دوف ـ ـص ـ ـل ـ ـنـ ــامـ ــه 40/1 6/2 4/5 1 301 مکان برنامهریزی علمیوپژوهشی کای اسکور بهنجارشده به درجهی /CMIN 5/3 مقدار بین 1 تا 3 31/1 38/2 5 1 301 کنترل df آزادی 80/1 10/3 57/4 1 301 افق برنامهریزی 77/2 مدیریت راهبردی همچنان که اطالعات جدول 5 نشان میدهد، بیشتر شاخصهای برازش مدل، وضعیت مناسبی را نشان نمیدهند و این به آن مفهوم بررسی میزان تأثیر مدیریت راهبردی بر کیفیت عملیات مدیریت بحران است که مدل مفهومی پژوهش توسط دادههای تجربی مورد حمایت جدول 4: وضعیت ابعاد مدیریت بحران در سازمانها قرار نمیگیرد."