چکیده:
آﻳﻨﺪه ﭘﮋوﻫﻲ، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﻲ ﻓﺮا رﺷﺘﻪای اﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻈﺮ ﺑﺴﻴﺎری از ﻣﺤﻘﻘﺎن و ﻧﻮآوران ﺣﻮزة ﻋﻠﻮماﺟﺘﻤﺎﻋﻲ را ﺑﻪ ﺧﻮد ﺟﻠﺐ ﻛﺮده و ﻣـﻲﺗﻮاﻧـﺪ ﺗﻤـﺎم ﻋﻠـﻮم را ﺗﺤـﺖ ﺗـﺄﺛﻴﺮ ﻗـﺮار دﻫـﺪ. ﻗﻠﻤـﺮوﻣﻮﺿﻮﻋﻲ آﻳﻨﺪه ﭘﮋوﻫﻲ، ﺗﻤﺎم ﺑﺨﺶﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮓ، اﻗﺘﺼﺎد، ﺳﻴﺎﺳﺖ، ﺗﻜﻨﻮﻟـﻮژی و ﻫﻨـﺮ را درﺑﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﻧﻈﺮ ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﭘﻴﺶرو، ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت آن رو ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ اﺳﺖ. ﺑﺮای زﻣﺎن آﻳﻨﺪة ﻧﻴﺰ ﻧﻤﻲﺗﻮان ﻣﺤﺪودة اﺳﺘﺎﻧﺪاردی در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ.آﻳﻨﺪهﭘﮋوﻫﺎن، ﺑﺮای اﻧﺠﺎم ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺧـﻮد، ﻣﺒـﺎﻧﻲ و اﺻـﻮﻟﻲ دارﻧـﺪ؛ از ﺟﻤﻠـﻪ اﻳـﻦ ﻛـﻪ:ﮔﺮﭼﻪ آﻳﻨﺪه ﻗﺎﺑﻞ ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ ﻗﻄﻌﻲ ﻧﻴﺴﺖ، وﻟﻲ ﻏﻴﺮﻗﺎﺑﻞ ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ ﻫﻢ ﻧﻤﻲﺑﺎﺷﺪ؛ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻄﺎﻟـﺐو ارزشﻫﺎ در ﺑﺎرة آﻳﻨﺪه را ﻣﻲﺗﻮان ﺷﻨﺎﺧﺖ و اﻳﻦ از ﺳﻮدﻣﻨﺪﺗﺮﻳﻦ داﻧﺶﻫﺎﺳﺖ؛ ﺗﻤﺎم ﻋﻠـﻮمدر رﺷﺘﻪ و ﻣﻮﺿﻮع ﺧﻮد ﺑﻪ ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲﻫﺎﻳﻲ ﻣﻲرﺳﻨﺪ، ﭘﺲ ﻋﻠـﻢ ﻳﻜـﻲ از ﻣﺒـﺎﻧﻲ آﻳﻨـﺪهﺷﻨﺎﺳـﻲ اﺳﺖ؛ ﺳﺎﺧﺘﺎر اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻓﺮدا، ﻗﻄﻌﺎ ﺗﻮان ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮی را ﻧﺼﻴﺐ ﺑﺸﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﻛﺮد.آﻳﻨﺪه ﭘﮋوﻫﻲ ﻳﻚ ﺿﺮورت اﺳﺖ، زﻳﺮا ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻧﺸﺎن داده ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺳـﺎزﻣﺎنﻫـﺎ در ﮔـﺮودرک ﺳﺮﻳﻊ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻣﺤﻴﻄﻲ و ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﺗﻬﺪﻳﺪات و ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ و اﺣﺮاز آﻣﺎدﮔﻲﻫﺎی ﻻزماﺳﺖ. ﻣﻀﺎﻓﺎ ﻛﻪ ﻫﺪف آن، ادراک و ﻏﻠﺒﻪ ﺑﺮ ﻧﻴﺮوﻫـﺎی درازﻣـﺪت ﺗﻐﻴﻴـﺮ، ﺑـﻪ ﺟﻬـﺖ اراﺋـﻪی ﺗﺼﻮﻳﺮﻫﺎی ﺑﺪﻳﻞ و ﻣﻄﻠﻮب از آﻳﻨﺪه ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺣﻔﻆ و ﮔﺴﺘﺮش رﻓﺎه و اﻣﻨﻴﺖ ﺑﺸﺮی اﺳﺖ.ﻣﺮزﺷﻜﻨﻲ داﻧﺶ، ﻣﺴﺘﻠﺰم ﺗﺮﺑﻴﺖ آﻳﻨﺪه ﭘﮋوﻫﺎﻧﻲ اﺳﺖ ﻛـﻪ ﺑـﺎ ﺗﻔﻜـﺮات ﻓﻠﺴـﻔﻲ و ﻣـﺪلﺳﺎزی ﺑﺮای ﻛﺎوشﻫﺎی ﻣﻨﻈﻢ، ﺑﻪ ﻛﺸﻒ اﻧﺘﺨﺎبﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮای آﻳﻨﺪه، ﺗﻌﻴﻴﻦ راﻫﺒﺮدﻫـﺎی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ و ﻃﺮاﺣﻲ ﻋﻤﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﭙﺮدازد.
خلاصه ماشینی:
"آﻳﻨﺪه ﭘﮋوه ﺑﻪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎﻳﻲ ﻧﻴﺎز دارد؛ از ﺟﻤﻠﻪ: 1- ﮔﺴﺘﺮدهﺗﺮﻳﻦ ﺷـﻨﺎﺧﺖ ﻣﻤﻜـﻦ از ﺗـﺎرﻳﺦ و اوﺿـﺎع و اﺣـﻮال ﻛﻨـﻮﻧﻲ ﻓﺮﻫﻨـﮓﻫـﺎ و ﺗﻤﺪنﻫﺎ؛ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻋﻤﻴﻖ ﺑﻴﺶ از ﻳﻚ ﻓﺮﻫﻨﮓ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ، ﺗﺴﻠﻂ ﺑﺮ ﺑﻴﺶ از ﻳﻚ زﻣﺎن؛ 2- ﺷﻨﺎﺧﺖ ﮔﺴﺘﺮده ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﺑﻌﺎد ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ؛ 3- درک ﻋﻤﻴﻖ از ﭘﻴﺸﺮﻓﺖﻫﺎی ﺟـﺎری و ﻧﻮﻇﻬـﻮر در ﻋﻠـﻮم ﻃﺒﻴﻌـﻲ، زﻳـﺮ ﺷـﺎﺧﻪﻫـﺎ و ﺷﺎﺧﻪﻫﺎی ﺑﻴﻦ رﺷﺘﻪای ﺟﺪﻳﺪ آﻧﻬﺎ؛ ﻣﺜﻼ ﻧﻈﺮﻳﺔ ﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎی ﺗﻜﺎﻣﻠﻲ، ﻧﻈﺮﻳـﺔ اﻏﺘﺸـﺎش و ﻋﻠـﻮم ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﻐﺰ اﻧﺴﺎن؛ 44 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻧﻈﻢ و اﻣﻨﻴﺖ اﻧﺘﻈﺎﻣﻲ، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎرم، ﺳﺎل دوم، زﻣﺴﺘﺎن 8831 4- آﺷﻨﺎﻳﻲ ﻋﻤﻴﻖ و ﮔﺴﺘﺮده ﺑﺎ ﭘﻴﺸـﺮﻓﺖﻫـﺎی ﻋﻠـﻮم ﻣﻬﻨﺪﺳـﻲ )ﺑـﻪ وﻳـﮋه اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴـﻚ و ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ ژﻧﺘﻴﻚ(؛ 5- آﺷﻨﺎﻳﻲ ﮔﺴـﺘﺮده ﺑـﺎ ﻓﻠﺴـﻔﻪ، اﺧـﻼق، اﺻـﻮل اﺧﻼﻗـﻲ، ﻣـﺬاﻫﺐ و ﻣﺸﺨﺼـﺎ ﻣـﻮاﻋﻆ اﺧﻼﻗﻲ آﺋﻴﻦﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ؛ 6- آﺷﻨﺎﻳﻲ ﮔﺴﺘﺮده ﺑﺎ ﻗﺎﻧﻮن و ﻃﺮح رﻳﺰی؛ 7- آﮔﺎﻫﻲ ﻣﺆﺛﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﻨﺮ و زﻳﺒﺎﻳﻲ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی آن در ﺗﻤﺎﻣﻲ اﺑﻌﺎد زﻧﺪﮔﻲ و ﺗﺠﺮﺑﺔ ﻣﺴﺘﻤﺮ در »ﺑﻴﺎن ﻫﻨﺮﻣﻨﺪاﻧﻪ« ﺑﻌﻀﻲ )ﻳﺎ ﺗﺮﺟﻴﺤﺎ ﺑﺴﻴﺎری( از اﻣﻮر؛ 8- ﺧﻼﻗﻴﺖ، ﻗﺪرت ﺗﺨﻴﻞ، ﮔﺮاﻳﺶ ﺑﻪ ﺗﻔﻜﺮ درﺑﺎرة اﻳﺪهﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ و رواﺑـﻂ ﻧﺎﺷـﻨﺎﺧﺘﺔ اﻣﻮر؛ ﻧﻬﺮاﺳﻴﺪن از ﺗﻤﺴﺨﺮ دﻳﮕـﺮان، و آﻣـﺎدﮔﻲ ﺑـﺮای اﻳـﻦ ﻛـﻪ دﻳﮕـﺮان ﺑـﻪ ﺷـﻤﺎ ﺑﺨﻨﺪﻧـﺪ و ﺧﻮدﺗﺎن ﺑﺘﻮاﻧﻴﺪ ﺑﻪ ﺧﻮد ﺑﺨﻨﺪﻳﺪ؛ 9- ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺗﺮﻛﻴﺐ، ﺗﻠﻔﻴﻖ، اﺧﺘﺮاع و اﺑﺪاع؛ 01- ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺳﻴﺎﺳﻲ، و اﻳﻦ ﻛﻪ وﻗﺘﻲ ﻣﻲﻛﻮﺷﻴﺪ ﺗﺎ ﺟﻬﺎن ﺑﻬﺘـﺮی اﻳﺠـﺎد ﻛﻨﻴـﺪ، ﻣﺮد ﻋﻤﻞ ﺑﺎﺷﻴﺪ و اﻳﺪهﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ را ﻧﺨﺴﺖ ﺑﺮ روی ﺧﻮدﺗﺎن ﺑﻴﺎزﻣﺎﻳﻴﺪ؛ 11- ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ ﭘﻲآﻣﺪﻫﺎی اﻣﻮر ﻗﺒﻞ از اﻧﺠﺎم آﻧﻬﺎ، و ﻧﻴﺰ ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻃﺮه ﺟﻮﻳﻲ و ﭘﺬﻳﺮش ﺷﻜﺴﺖ و درسﮔﻴﺮی از اﺷﺘﺒﺎهﻫﺎ و اﻧﺘﻘﺎدﻫﺎ، )اﻟﺒﺘـﻪ ﺑﺎﻳـﺪ ﻣﺸـﻮق و ﺧﻮاﻫـﺎن اﻧﺘﻘـﺎد ﺑﺎﺷﻴﺪ( ﻛﻮﺷﺶ ﺑﺮای »ﺑﻬﺘﺮ اﻧﺠﺎم دادن ﻛﺎرﻫﺎ« و آﻣﺎدﮔﻲ داﺋﻤﻲ ﺑﺮای ﻳﺎد ﮔﺮﻓﺘﻦ آن ﭼﻪ ﻛـﻪ ﺷﺎﻳﺪ »ﺑﻬﺘﺮ« ﺑﺎﺷﺪ؛ 21- ﻛﻨﺠﻜـﺎوی ﺳـﻴﺮی ﻧﺎﭘ ـﺬﻳﺮ، ﻫﻤـﺪردی و ﻫﻤــﺪﻟﻲ ﺑـﻲﺣـﺪ و ﺣﺼــﺮ، ﺧـﻮش ﺑﻴﻨــﻲ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ﻋﻼجﻧﺎﭘﺬﻳﺮ، ﺷﻮخ ﻃﺒﻌﻲ و ﺷﺎدﻣﺎﻧﻲ ارﺿﺎ ﻧﺸﺪﻧﻲ در ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺧﻨﺪهدار."