چکیده:
استفاده از رسانهها برای آموزشهای مستقیم کاری به ظاهر ساده اما در واقع پیچیده است. آنچه در کلاس درس روی میدهد و به نتیجهای مطلوب ختم میشود معلوم نیست در یک برنامه آموزش رسانهای نیز به نتیجه خوشایندی منتهی شود.
مقاله حاضر در صدد است تقابل و تاثیر متقابل سه مسئله را در برنامههای آموزش رسانهای نشان دهد.
1ـ نظریههای ارتباط جمعی
2ـ نوع رسانه
3ـ نظریههای یادگیری
از میان نظریههای مختلف ارتباطات جمعی، به نظریه همانندی رسانهای پرداخته شده است. این نظریه معتقد است مردم با رسانه همچون یک فرد رابطه برقرار میکنند. در این مقاله تعامل میان این نظریه و رسانه رادیو که ویژگیهای منحصر به فردی در میان سایر وسایل ارتباط جمعی دارد با این فرض که پذیرش هر رویکرد و نظریه یادگیری خود تاثیر دیگری بر ساخت و سازمان یک برنامه آموزش رسانهای خواهد داشت مورد بحث قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله تعامل میـان ایـن نظریـه و رسـانه رادیو که ویژگی های منحصر به فردی در میان سایر وســایل ارتبـاط جمعـی دارد با این فرض که پذیرش هر رویکرد و نظریــه یـادگـیری خـود تـأثیر دیگری بر ساخت و سازمان یک برنامه آموزش رســانه ای خواهـد داشـت مورد بحث قرار گرفته است .
در آخرین دسته بندی ، پنج کارکرد برای رسانه منظور شده است کــه برنامه های آموزشی رسانه ها را می توان تحت تأثیر سه عامل دانست که عبارتند از نظریه ارتباطی حاکم بر اندیشة برنامه ساز، رویکرد نظری یادگیری مورد قبول و یــا مسـلط بـر تفکر برنامه ساز و نوع رسانه که تأثیرات ذاتی خاص خود را دارد.
طبق این نظریه ، مردم با رسانه ها همانطور مواجه می شوند که در زنــدگـی واقعـی بـا دیگـران رفتـار می کنند وبه همین علت بــه قوانیـن اجتمـاعی کـه بـر رفتارهـا حـاکم اسـت و همچنیـن ویـژگی هـای روان شناختی و شخصیتی افراد توجه زیادی دارند.
البته در این مرحله باید به تفاوت های فرهنگی و معیارهای اخلاقی و زندگــی اجتمـاعی طبق نظریه همانندی مردم با رسانه ها همانطور مواجه می شوند که در زندگی واقعی بـا دیگران رفتار می کنند وبه همین علت به قوانین اجتماعی که بــر رفتارهـا حـاکم اسـت و همچنین ویژگی های روان شناختی و شخصیتی افراد توجه زیادی دارند.
در این جا، ماهیت و چیستی یادگیری مورد نظر نیست ، اما در فعالیت های رسانه ای چگونگی یادگیری همواره باید در نظر گرفته شود که همانند دیگر نظریه ها در حوزه علوم اجتماعی بســیار متفـاوت و حتـی ممکن است متعارض به نظر برسد."