چکیده:
این مقاله به بررسی نقش رسانه در دوران بحران میپردازد. رسانه ها به دلیل توانایی در جذب مخاطب انبوه و مشارکت در فرایند شکل دادن به افکار عمومی طیف گسترده ای از مردم ، نقش قابل ملاحظه ای در بحران ها وکشمکش های سیاسی ـ اقتصادی دارند. فعالیت ارتباطی در دوران بحران ، مستلزم در نظر گرفتن چگونگی درک بحران از سوی شهروندان ، تحلیل علمی عوامل درگیر و مداخله کننده ، نحوه عمل سایر گروه ها، ماهیت متغیر و تضاد و ناهمخوانی میان عوامل یاد شده است . اگر چه به واسطه قابلیت منحصر به فرد رسانه های همگانی در جذب و جلب توجه طیف گسترده ای از مردم ، انتظار میرود رسانه ها در دوران بحران تاثیرات گسترده ای بر مخاطبان و جامعه داشته باشند، به اعتقاد نویسنده درک نقش رسانه ها در دوران بحران صرفا محدود به شناخت کارکرد آنها نیست ، بلکه نیازمند شناخت وارزیابی شرایط کلی اجتماعی، عوامل و بازیگران دخیل در این ارتباط و چگونگی عملکرد هر یک از نهادها و یا عوامل تاثیرگذار و دخالت کننده است . به زعم نویسنده ، مجموعه عملکرد عوامل و بازیگران اجتماعی (ازجمله رسانه ) میتواند وضعیت بحرانی را به وضعیت ثبات ، صلح وآرامش برساند و یا برعکس منجر به وخیم تر شدن وضعیت بحرانی شود و ترس و واهمه ناشی از اخبار و مطالب رسانه ، بر شدت گرفتن اوضاع بحرانی بیفزاید. در پدید آمدن این وضعیت بحرانی، علاوه بر عوامل تحدید کننده اجتماعی و ساختاری فعالیت رسانه ای، نوع مواجهه و رویکرد رسانه ها در شرایط بحرانی تاثیرگذار است . نویسنده تلاش میکند با بهره گیری از مدل مارپیچ سکوت به تشریح وضعیت های ممکن بپردازد.
خلاصه ماشینی:
اگر چه به واسطه قابلیت منحصر به فرد رسانه های همگانی در جذب و جلب توجه طیف گسترده ای از مردم ، انتظار میرود رسانه ها در دوران بحران تاثیرات گسترده ای بر مخاطبان و جامعه داشته باشند، به اعتقاد نویسنده درک نقش رسانه ها در دوران بحران صرفا محدود به شناخت کارکرد آنها نیست ، بلکه نیازمند شناخت وارزیابی شرایط کلی اجتماعی، عوامل و بازیگران دخیل در این ارتباط و چگونگی عملکرد هر یک از نهادها و یا عوامل تاثیرگذار و دخالت کننده است .
) استراتژی و تاکتیک منبع (نظیر ارعاب از سوی منابع حکومتی؛ مدیریت روابط عمومی توسط سیاستمداران معروف ؛ دستکاری اطلاعات دفاع تدارکاتی، سوءاستفاده از برخی اطلاعات برای اهداف روان شناختی، دفاع ملی ارتش ) علاوه بر این باید فشارهای مشابهی را که به اشکال مختلف به ژورنالیست ها وارد میشود و موانع اضافی دیگری ایجاد میکند، در نظر گرفت : متخصصان رسانه ای با مطالعه روزنامه ها و پیگیری اخبار روزانۀ بنگاه های خبری رقیب ، هم خود به ادراکی از بحران و یا ترس ناشی از آن نایل میآیند و هم هراسی را که توسط رسانه ها نمود پیدا میکند، به مثابه یک گفتار مسلط متجلی میکنند.
Temin Use and Abuse of Media in Vulnerable Societies, Washington, Special Report 110, USIP, October 2003.
Racism and the Mass Media.
"E-Initiatives and the Communications Management of Ethnopolitical Conflicts", in Rebuilding Education for Human Security in the Balkans, Multimedia Dimensions in Conflict Prevention Series (Volume 1), Colette Mazzucelli and Roger Boston (Eds.