چکیده:
مقالة حاضر به نشانه شناسی کلام نمایش رادیویی می پردازد. این نوشـتار برگرفتـه از پایاننامة نگارنده است که تحقیقی توصیفی است و به روش مطالعة میانموردی انجام شده است . نویسنده ابتدا به مفاهیمی چون متن ، رسانه به عنـوان ابـزار و نـشانه شناسـی لایـه ای پرداخته ، سپس نشانه شناسی نمایش رادیویی را تـشریح کـرده و کـلام را بـه عنـوان مهم ترین ابزار نمایش رادیویی مورد بررسی قرار داده است . وی در اصل ، تعامل کلام را با عوامل پیرازبانی سنجیده است . در پایان مقاله ، نمونه هایی از نشانه های مکان، زمان، وقایع ، اشخاص، حرکت ، حـالات دراماتیک و روابط افراد که در کلام نمایش رادیویی به کار می رود، عرضه شده است .
خلاصه ماشینی:
بر همین اساس، این پرسش مطرح می شود که «کـلام نمـایش بـه همـراه عوامل پیرازبانی چه کارکردها و تأثیرات نشانه شـناختی دارد؟» و ایـن فرضـیه بـه ذهـن می آید که «لایه صوتی گفتار (در کنار موسیقی و صداهای محیطی ) در مـتن چندلایـه ای نمایش رادیویی یکی از امکانات متنی و نشانه شـناختی نمـایش رادیـویی اسـت کـه در تحقق دنیای درام از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است .
شاید پرسیده شود آیا امکانات کلام، صدا و موسـیقی تـا ایـن حـد است که تمامی این نشانه های تصویری را به نشانه های کلامی و صوتی تبدیل کند و بـر محدودیت های نمایش رادیویی فائق آید؟ در سایر برنامه های رادیویی کلام، ابـزاری بـه نسبت عادی برای برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات است ، ولی در نمایش رادیویی ایـن کلام بار سنگین تری را به دوش می کشد.
به منظور جمع بندی آنچه درباره کلام نمایش گفته شد، می توان نمـوداری بـه شـرح زیر ارائه کرد: رمزگان کلام نمایش مکان زمان شخصیت دراماتیک بیان کنش وقایع اشیاء دوری یا نزدیکی حرکت موقعیت شخصیت شخصیت دراماتیک در صحنه ویژگی های فردی شخصیت رابطه بین اشخاص زمان مکان اشخاص حالات اشخاص نمودار کلام در نمایش تعامل کلام و عوامل پیرازبانی مسئله دیگری که در نمایش های رادیویی حائز اهمیت فـراوان اسـت و در تجزیـه و تحلیل ها به کار گرفته شده، عوامل پیرازبانی و از جمله صداهای غیرکلامی است .