چکیده:
حکومـت ها با توجه به اهمیت رسانه های گروهی در انتقال ایدئولوژی ها و سیاسـت های مورد نظر خود، در استفاده از آنها تردید نمی کنند . استفاده تبلیغاتـی بدین منظور می ت واند نتایج متفاوتی در پی داشته باشد اما این که چنین تبلیغاتی تا چه حد موثر واقع می شود بستگی به عوامل متعدد دارد که از آن جملـه مـی تـوان به باورها، تعصبات و پیش فرض های افراد هر جامعه اشـاره کـرد . مطلـب حاضـر، استفاده تبلیغاتی از رسانه را در حکومت های شـوروی و آ لمـان نـازی بـه عـنوان کشـورهای توتالیتر مورد بررسی قرار مـی دهـد و ضـمن مطـرح کردن شیوه های مختلف بهره گیری از رسانه ها، مـیزان کارایـی آنهـا را ارزیابی می کند . در پایان ، تبلیغات کشورهای امریکا و بریتانـیا در دوران جـنگ جهانـی دوم مطـرح مـی شـود و دلایل استفاده از تبلـیغات ، نـوع رویکـرد و مـیزان موفقیـت هـر کشـور مورد بررسی قرار می گیرد.
خلاصه ماشینی:
در قـرن بیستم ، استفاده از رسانه برای اهداف سیاسی ، تقویت حس ملی گرایی و به راه انداختن جنگ روانـی علـیه دشمن رواج بسیاری یافت چنان که در کشورهای توتالیتر مانند اتحاد شوروی و آلمان نازی نمونه های جالب توجهی از این دست یافت می شد اما می توان گفت که هنوز در اغلب جوامع دموکراتیک خـبری از تبلـیغات نـبود .
پـس از حمله آلمان نازی به شوروی در سال ۱۹۴۱، رسانه های این کشور برای حمایت از جنگ علیه آلمـان بسـیج شدند .
هیـتلر پـیش از آن که در سال ۱۹۳۳ صدراعظم آلمان شـود، در مورد اهمیت تبلیغات مطلب نوشته و از آن برای به قدرت رسیدن حزب نازی استفاده کرده بود .
حتـی در این کشور نیز که میزان سواد بسیار بالاتر از شوروی بود، برای تبلیغ شعارها و انتشار ارزش های حزب از ابزار قدیمی تر تبلیغات مانند پوستر استفاده می شد.
تبلیغ برای بسیج توده ه ا در حمایت از حکومت جدید و بنیان های ایدئولوژیک آن ابزاری ضروری به شمار مـی رفـت اما در این کشور نیز همانند شوروی ، زمانی که تبلیغات نتوانست به اهداف خود دست پیدا کند، ترور به عنوان ابزار مکمل مورد استفاده قرار گرفت .
هـدف اصـلی تبلـیغات ح زب نازی یعنی بسیج مردم آلمان در پشت سیاست های این حزب مسـتلزم بازسـازی ارزش هـا بـود و صـداقت تنها تا زمانی اهمیت داشت که در خدمت منافع کشور باشد .