چکیده:
عملـیات روانـی ۱ تـلاش هـای بـرنامه ریـزی شـده ای است برای تغییر ادراکـات ۲ و در نهایـت رفـتار مخا طـبان معیـن . اجـرا و انجام موفقیت آمیز سـناریوی عملـیات روانـی توسـط رسـانه ها مستلزم درک درست آنان از مخاطـبان آمـاج و شگردها، روش ها و ابزارهای مورد استفاده در ترغیب و مـتقاعد کـردن ۳ آن مخاطـبان اسـت . از همیـن رو طـراحان عملیات روانی رسانه ای باید به اطلاعاتی در مورد فر هنگ ، شرایط و ویژگی های اجتماعی ـ سیاسـی مخاطبان و موقعیت و شرایط کنونی حوادثی که استفاده از عملیات روانـی را ناگزیـر کـرده اسـت ، دسـت یابند . ناگفته آشکار است که چنین اطلاعاتـی بـاید درسـت ، بـه روز و مرتـبط با موضوع عملیات روانی باشد . افزون بر آن ، طراحان و سناریونویس ان عملیات روانی رسانه ای باید از توان و قابلیـت غربالگری آن اطلاعات نیز برخوردار باشند . مشخص کردن فرایند دسـت یابـی و بهره گیری از منابع چندگانة اطلاعات و ترکیب و ارتباط دادن داده هـا به الگوی مربوط به مخاطبان آماج نوعی غربالگری اطلاعات مربوط بـه سناریوی عملیات روانی است . در این نوشتار راه و روش عملیات روانی ، داده های اصلی مورد نیاز برای تحلیل مخاطبان آماج و بینش لازم در فرایند غربالگـری اطلاعـات برای بهره گیری از آن در جنگ روانی رسانه ای بررسی مـی شـود، سـپس شـواهد مربوط به کنترل اذهان جهانیان توسط رسانه ها مرور خواهند شد.
خلاصه ماشینی:
در این نوشتار راه و روش عملیات روانی ، داده های اصلی مورد نیاز برای تحلیل مخاطبان آماج و بینش لازم در فرایند غربالگـری اطلاعـات برای بهره گیری از آن در جنگ روانی رسانه ای بررسی مـی شـود، سـپس شـواهد مربوط به کنترل اذهان جهانیان توسط رسانه ها مرور خواهند شد.
بســیاری از دانشــمندان بــر ایــن بــاورند کــه یــک مشـاهده گر و ناظر بیرونی نمی تواند وضع و حالت یک ملت یا ایـنک ایـن سـؤال مطرح است که سناریونویسان جنگ روانی بـرای طراحی عملیات روانی خویش علیه ملت ها و اقوام دیگر چگونـه بـاید عمـل کنـند؟ مویر هید (۲۰۰۱) در پاسخ به این سـؤال اذعـان مـی دارد که گرچه اقوام و ملل مختلف از حیث زبـان و برخـی ویژگـی هـای فرهنگـی دیگـر تفاوت هایی با یکدیگر دارند اما از پاره ای ویژگی ها و قواعد رفـتاری مشـابه یکدیگـر هستند .
تامل در کارکرد رسانه ها، به ویژه رسانه های دیداری امریکا و اروپا در جنگ دوم خلیج فارس (۱۹۹۱) و عملـیات ۲۰۰۳ و حتی عملیات های پیش از آن ، نشان می دهد که رهبران قدرت های بزرگ در عملیات روانـی رسـانه ای خویش نه تنها تجاوز به حریم خصوصی ملت های آماج را مشروع تلقی کرده اند، بلکه از "فریـب " مخاطبان آماج (حتی شهروندان خویش ) و تهییج عاطفی آنان با استفاده از موضوع های دروغین و سراسـر کـذب نیز دریغ نکرده اند .
۲ـ مهـم تریـن ابـزار عملـیات روانـی ، رسـانه هـا، به ویژه رسانه های دیداری و شنیداری هستند که با تحـریف واقعیت ، دستکاری اطلاعات ، استفاده از قدرت بیکران هیجانات و تاکتیک و تکنیک های مختلف قادرند اذهان مخاطبان آماج را مسخر خود کنند.