چکیده:
کودکـان جـزء اصلی ترین مخاطبان رسانه ها هستند . قدرت پردازش و تجـزیه و تحلـیل درسـت اطلاعـات و اخـبار دریافتـی ، در کودکان کمتر از بزرگسـالان اسـت و وقتی شاهد تصاویر و اخبار جنگ و خشونت از رسانه ها هسـتند بـه دلـیل ن اتوانـی در انطباق موقعیت های زمانی و مکانی ، احساس ناامنی و خطر می کنند . این امر عوارض جسمی و روانی متعددی در پی دارد؛ عوارضی از قبیل ترس ، اضطراب ، بی خوابی ، بی اشتهایی و کابوس های شبانه . در گذشته به دلیل پخش اخبار در ساعات معین ، این امکان برای والدین وجـود دا شت که کودکان را از دیدن و شنیدن اخبار و تصاویر خشونت آمیز مـنع کنـند امـا امـروز، بـا انتشـار لحظـه ای اخبار جنگ و رقابت شبکه های اطلاع رسانی با یکدیگر، چنین امکانی وجود ندارد. مولـف در ایـن مقالـه مـی کوشد با ارائة اطلاعاتی دربارة برداشت ها و واکـنش های کودکان در برا بر اخبار جنگ و سوء استفادة صاحبان رسانه ها از دقت و توجه کودکان نسبت به حوادث پیرامون ، راهنمایی های لازم را جهت کاهش اثرات تماشای صحنه های خشونت آمیز در کودکان به والدین عرضه کند.
خلاصه ماشینی:
این باور که تلویزیون نقش مؤثری در یادگیری کودکان دارد و عواطف و احساسات آنان را تحت تأثیر قرار می دهد احساسات متفاوتی را در بین بزرگسالان برانگیخته است ، امـا بـا وجـود آن که این اصل ، مسلم و بدیهی به نظر می رسد چندان مـورد اسـتقبال نـبوده و گـاه والدیـن بـه راحتی از کنار آن گذ شته اند.
بسیاری فکر می کنند تنها تصاویر واقعی و واضـحی کـه تلویـزیون در بـرنامه های خبری ، گزارش ها و برنامه های مستند ارائه می دهد، کودکان را از حـوادث جهـان آگاه می کند، اما اکنون باید پذیرفت کمتر چیزی در جهان وجود دارد که آن را می توان از کودکـان مخفـی نگـه داشـت .
سؤال این است : این اطلاعات چگونه بر کودکان تأثیر می گذارد و در چهارچوب ساختار اجتماعی آنان از واقعیت قرار می گیرد؟ آیـا ایـن اطلاعـات آنـان را مضـطرب مـی کـند، بـه رشد فکری آنان کمک می کند یا آنا ن را بی اعتنا بار می آورد؟ جنگ خلیج فارس به عنوان رویدادی جهانی ، به لحاظ پوشش خبری در سراسر جهان بی سابقه بوده و هـیچ رویـداد دیگـری بـه انـدازه آن مـورد توجه رسانه های گروهی نبوده است .
بررسی هایی که بر روی اثرات پوشش خبری جـنگ دوم خلیج فارس در سال ۱۹۹۰ صورت گر فته نشان می دهد اثرات این جنگ حتی مردم کشورهای دورتر را نیز در بر گرفته و کودکان را دچار اضطراب کرده است .