چکیده:
در مقاله حاضر پس از بیان مقدمه ای درباره وضعیت بحرانی و شاخص های آن به نقش و وظایف رسانه های ارتباط جمعی در مدیریت هرچه بهتر بحرانهـا در سـه مرحلـه ؛ پیش از وقوع، هنگام وقوع و پس از وقوع بحران، پرداخته شده اسـت . از آنجـا کـه محور اصلی این مقاله ، اصول اخلاق حرفه ای رسانه های ارتباط جمعـی در وضـعیت بحرانی است ، ابتدا با ارائه تعاریف گوناگون از اخـلاق و اصـول اخلاقـی ، هـدف و ضرورت تدوین اصول اخلاق حرفه ای، بیان و در ادامه به اخلاق رسانه ای و مفاد مهم اصول بین المللی اخلاق حرفه ای خبرنگاران و روزنامه نگاران ، اشاره شـده اسـت . بـا توجه به هم سنخ بودن حرفه خبرنگاری و روزنامه نگاری، اصول اخلاق حرفه ای آنها و نکات ویژه در هنگام فاجعه (در داخل منطقـه بحـرانزده و خـارج از آن) بـه سـایر رسانه ها، ازجمله رادیو قابل تعمیم است . در این مقاله به دلیل نقـش ویـژه رادیـو در مدیریت بحرانهای طبیعی ، ازجمله زلزله ، رادیو به عنوان رسانه برتر مدیریت بحـران، معرفی شده است .
خلاصه ماشینی:
اصول اخلاق حرفه ای خبرنگاران و رسانه های ارتباط جمعی در مدیریت بحران (زلزله ) * دکتر حسن خجسته ** ظهیر احمدی چکیده در مقاله حاضر پس از بیان مقدمه ای درباره وضعیت بحرانی و شاخص های آن به نقش و وظایف رسانه های ارتباط جمعی در مدیریت هرچه بهتر بحرانهـا در سـه مرحلـه ؛ پیش از وقوع، هنگام وقوع و پس از وقوع بحران، پرداخته شده اسـت .
از آنجـا کـه محور اصلی این مقاله ، اصول اخلاق حرفه ای رسانه های ارتباط جمعـی در وضـعیت بحرانی است ، ابتدا با ارائه تعاریف گوناگون از اخـلاق و اصـول اخلاقـی ، هـدف و ضرورت تدوین اصول اخلاق حرفه ای، بیان و در ادامه به اخلاق رسانه ای و مفاد مهم اصول بین المللی اخلاق حرفه ای خبرنگاران و روزنامه نگاران ، اشاره شـده اسـت .
پرسش اصلی در این مقاله این است که با توجه بـه اصول اخلاق حرفه ای، رسانه های ارتباط جمعی چگونه باید نقش های اصلی خود را در هنگام بروز بحران (فاجعه ) ایفا کنند؟ چیستی بحران و شاخص های آن دایره المعارف اینترنتی ١ بحران را این گونه تعریف می کند: «تغییر ناگهانی یـا یـک لحظـه مهم در سلسله ای از رویدادها و عملیات.
Shamsi رفتاری و عملکردی متناسب با حرفه و شغل خاص رسانه های ارتباط جمعی اسـت کـه با توجه به دایره شمول آن و دربر داشتن وجدان کاری و خـرد جمعـی ، از گـروههـای شاغل در آن حرفه انتظار می رود این اصول را رعایت کنند و براساس آنها، مسئولیت هـا و وظایف حرفه ای خود را سامان دهند.