چکیده:
مقاله حاضر درصدد بررسی دیدگاههای کارشناسان و کـارگزاران ارتباطـات در خـصوص تـاثیر پادکستینگ ، برای رادیو در ایران است . اطلاعـات لازم بـرای بررسـی فرصـت هـا و تهدیـدهای پادکستینگ ، از طریق روشهای اسنادی و کیفی (گروههای کانونی ) به دست آمده کـه طـی آن، از سه گروه کارشناسان رادیو، کارشناسان رسانه هـای جدیـد و گرداننـدگان پادکـستینگ در ایـران نظرخواهی شده است . همچنین به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و معنا کردن یافته های پژوهش ، از همگرایی رسانه ای استفاده شده است . نتایج ، نشاندهنده آن است که پادکست می تواند ظرفیت های جدیدی را در سه سطح سازمانی ، فردی و محیطی فراهم کند که مهم ترین آنها ایجاد فضای رقابتی برای رادیو، گسترش و توسعه رادیوهای تخصصی ، شکستن انحصار و ایجاد فضای بحث و گفتگو و نقد و انتقاد در برنامه های رادیویی ، استفاده از امکانات رسانه های دیجیتال، استعدادیابی ، شناخت بهتر مخاطب و معرفی رادیو به نسل سوم ناآشنا با رادیو است . اما این فناوری به دلیل موانع فنـی ، حقوقی و ... موجود در کشور، دست کم تا زمانی که فاقد زیرساخت هـای لازم هـستیم ، تهدیـدی برای رادیو محسوب نمی شود.
خلاصه ماشینی:
نتایج ، نشاندهنده آن است که پادکست می تواند ظرفیت های جدیدی را در سه سطح سازمانی ، فردی و محیطی فراهم کند که مهم ترین آنها ایجاد فضای رقابتی برای رادیو، گسترش و توسعه رادیوهای تخصصی ، شکستن انحصار و ایجاد فضای بحث و گفتگو و نقد و انتقاد در برنامه های رادیویی ، استفاده از امکانات رسانه های دیجیتال، استعدادیابی ، شناخت بهتر مخاطب و معرفی رادیو به نسل سوم ناآشنا با رادیو است .
با توجه به مطالب پیش گفته و بر اساس منطـق حـاکم بـر فـضای رسـانه ای ، هرگـاه بپذیریم شرایط جهان امروز اقتضا می کند تعامل انواع وسایل ارتباطی بـه گونـه ای باشـد که خروجی فرایند ارتباطی موجب جذب سـلائق مختلـف و پاسـخگویی بـه نیازهـای مخاطب شود، نتیجه منطقی چنین استدلالی این خواهد بود که رادیو با در نظـر گـرفتن کلیه تهدیدهای محتمل از سوی رسانه های رقیب ، ناگزیر بـه اسـتفاده از ایـن رسـانه هـا برای افزایش کارایی و مخاطب خود است (که خـود نـوعی فرصـت طلایـی بـه شـمار می رود) همگرایی دارای مزیتی است کـه در عـصر رسـانه هـای نـوین نمـی تـوان از آن چشم پوشی کرد.
یافته ها و نتیجه گیری بررسی فرصت های ایجاد شده از سوی پادکستینگ برای رادیو هر چند پاسخ های داده شده به پرسش های مطرح در جلسات گـروههـای کـانونی ، گـاه بسیار شبیه بودند و در مواردی همپوشانی داشتند و می شد آنها را در گـروههـای مـشابه قرار داد، با استفاده از مقوله بنـدی یافتـه هـای تحقیـق روشـن شـد کـه نظـر بـه پدیـده «همگرایی رسانه ای» رادیو می تواند از پادکست ها به دو شیوه استفاده کند: الـف ) رادیـو، پادکـست هـای برگزیـده یـا تهیـه شـده از سـوی مخاطبـان را بـرای شنوندگانش پخش کند.