چکیده:
مقاله حاضر، برگرفته از پژوهشی است که با حمایت سازمان منطقـه آزاد کـیش و بـا اسـتفاده از روش پیمایشی ، به بررسی کاربرد ابزارهای نوین ارتباطی در حوزه تبلیغات گردشگری، در منطقـه آزاد کیش می پردازد. در این پژوهش ، میزان آشنایی کارشناسان تبلیغات منطقه آزاد کیش بـا سـه ابزار نوین ارتباطی «اینترنت »، «پیام کوتاه» و «بیلبورد دیجیتال» و همچنین میـزان اسـتفاده از ایـن ابزارها در این منطقه ، از سال ١٣٨٢ تا ١٣٨٧ مورد بررسی قرار گرفته اسـت . نتـایج حـاکی از آن است که میزان استفاده کارشناسان تبلیغات منطقه آزاد کیش از ابزارهای نوین ارتباطی در تبلیغات گردشگری، وابسته به متغیر «میزان آشنایی » این افراد با این ابزارهاست . همچنین «میـزان آشـنایی » خود نیز معلول متغیرهایی چون «آشنایی با زبان انگلیسی » و «سطح تحصیلات» افراد است . در کل ، میزان آشنایی جامعه آماری با ابزارهای نوین ارتباطی و میزان استفاده افراد از این ابزارها در حـد متوسط قرار دارد. این در حالی است که امروزه، رشد سریع فناوریهـای ارتبـاطی و اطلاعـاتی ، دستیابی به بازارهای جدیدی را در زمینه گردشگری فـراهم آورده اسـت و اگـر ابزارهـای نـوین ارتباطی در حوزه تبلیغات، با توجه به نقش و کارکرد خاص خود، با آگاهی کامل و به درستی بـه کار گرفته شوند، می توانند نقش مهمی در توسعه این صنعت درآمدزا ایفا کنند.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش ، میزان آشنایی کارشناسان تبلیغات منطقه آزاد کیش بـا سـه ابزار نوین ارتباطی «اینترنت »، «پیام کوتاه» و «بیلبورد دیجیتال» و همچنین میـزان اسـتفاده از ایـن ابزارها در این منطقه ، از سال ١٣٨٢ تا ١٣٨٧ مورد بررسی قرار گرفته اسـت .
این در حالی است که امروزه، رشد سریع فناوریهـای ارتبـاطی و اطلاعـاتی ، دستیابی به بازارهای جدیدی را در زمینه گردشگری فـراهم آورده اسـت و اگـر ابزارهـای نـوین ارتباطی در حوزه تبلیغات، با توجه به نقش و کارکرد خاص خود، با آگاهی کامل و به درستی بـه کار گرفته شوند، می توانند نقش مهمی در توسعه این صنعت درآمدزا ایفا کنند.
این تحقیق به معرفی و بررسی میزان آشنایی و استفاده کارشناسـان تبلیغـاتی منطقـه آزاد کیش از ابزارهای نوین ارتباطی در حوزه تبلیغات گردشگری می پردازد.
٣. میان میزان آشنایی کارشناسان تبلیغات منطقه آزاد کیش با ابزارهای نوین ارتبـاطی و میزان استفاده آنان از این ابزارها رابطه معناداری وجود دارد.
٤. از سال ١٣٨٢ تا ١٣٨٧، اینترنت مهم ترین ابزار نوین ارتباطی (پیام کوتاه، بیلبـورد دیجیتال و اینترنت ) مورد استفاده مؤسسات تبلیغاتی در زمینه تبلیغات گردشگری منطقه آزاد کیش بوده است .
میان نحوه مواجهه کارشناسان تبلیغات گردشگری منطقه آزاد کیش با نوآوریها و میزان استفاده آنان از ابزارهای نوین ارتباطی ، رابطه معناداری وجود دارد به ایـن معنـا که بیشتر افرادی که به سرعت نوآوری را می پذیرند، از ابزارهای نـوین ارتبـاطی بیـشتر استفاده می کنند.