چکیده:
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ، به عنوان مهم ترین سازمان رسانه ای کشور، در سال ١٣٨٣ با تصویب سند افق رسانه ، راهبردهای خود را برای یک دوره ده ساله تدوین کـرد. در ایـن سـند حوزههای مختلف ازجمله «خبر» و «فنی » مورد توجه قرار گرفته اند و تاکید شده است با بهرهگیری از فناوریهای نوین رسانه ای، الگوی تولید و پخش خبر تغییر یابد. در این مقاله راهبردهای سـند در حوزه خبر، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است . هدف اصلی تحقیق شناخت عوامل موثر بر کسب موفقیت تلویزیون (سیمای جمهوری اسلامی ) به عنوان قطـب خبررسـانی در کـشور بـوده است . نتایج این تحقیق که با روش پیمایش در بین کارکنان صداوسیما در سایت جامجم ـ بـه جـز کارکنان خبری ـ انجام شد، نشان داد که در شرایط حاضر، سیمای جمهـوری اسـلامی ، یکـی از مهم ترین منابع کسب خبر در جامعه به شمار می رود. چند مولفه شامل سـرعت در انتـشار اخبـار، توجه به نیازهای خبری مردم، استقلال حوزه خبر، تنوع خبری و ایجاد رقابت در بین بخـش هـای خبری تلویزیون از مولفه های موثر بر قطب خبری شدن رسانه ای مانند سیماست . همچنـین شـبکه خبر، در مقایسه با سایر بخش های خبری شبکه های سیما، از قابلیت بیشتری برای تبدیل شـدن بـه قطب خبری برخوردار است . بین سرعت انتشار اخبار سیما و تبدیل آن به قطـب خبـری جامعـه ، رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
در ایـن سـند حوزههای مختلف ازجمله «خبر» و «فنی » مورد توجه قرار گرفته اند و تأکید شده است با بهرهگیری از فناوریهای نوین رسانه ای، الگوی تولید و پخش خبر تغییر یابد.
بـه عبـارت دیگـر، بهرهگیری از فناوریهای نوین در حوزه رسانه ای چون تلویزیون، قابلیت های منحـصر بـه فردی را برای این رسانه در ارائه جذاب و سریع اخبـار و مطالـب پدیـد مـی آورد کـه در کاهش آسیب های ناشی از تأخیر در انتشار اخبار تأثیرگذار است .
بـر ایـن اساس، گرایش رسانه هایی همچون تلویزیون به سمت تغییر در سیستم هـا و روشهـای دریافت و انتقال پیام با بهرهگیری از فناوریهای نوین ، نقش مهمی در تبدیل این رسـانه به قطب خبری جامعه خواهد داشت .
بنابراین در تحقیق حاضر پرسش اصلی این بوده است که «آیا سرعت در انتـشار اخبـار، عاملی برای تبدیل شدن سیما به قطب خبری است ؟» فرضیه اساسی نیز ایـن اسـت کـه «بین سرعت در انتشار اخبار از سوی تلویزیون (سیمای جمهوری اسلامی ) و تبـدیل آن به قطب خبری جامعه ، رابطه معناداری وجود دارد.
تقویت هر چه بیشتر سرعت در انتشار اخبار صداوسیما و تبدیل رسانه ملی به قطب خبری جامعه نیز در سیاست های رسانه ای کشور همواره مورد تأکید بوده اسـت ، چنـان که در سند افق رسانه که در سال ١٣٨٣ بـه تـصویب رسـید، راهبـردهـای حـوزههـای مختلف سازمان و مهم تر از همه ، حوزههای تولید و نشر پیام مشخص شده است کـه از مهم ترین آنها، حوزههای فنی و خبر سازمان هستند و پیش بینی شده است که رسانه ، بـا بهرهگیری از اصول مطلوب برنامـه سـازی و خبررسـانی و همچنـین بـا برخـورداری از امکانات و شرایط مطلوب فنی ، به قطب اصـلی خبـری در جامعـه تبـدیل شـود.