چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مطالعه نقش رسانه ملی در شکل دهی به الگوی صحیح مصرف شهروندان در مسائل شهری و در نهایت اتخاذ یک مدل نظری در این زمینه بوده است . بنابراین با توجه به رابطه متقابل رسانه ملی ، مصرف و مسائل شهری، سازوکارهای تاثیرگذار بر مسائل شهری شامل ارتقـای کیفیت زندگی شهری، محقق سازی شهر الکترونیک به عنوان زیرساخت اصلی دولت الکترونیک و ارتقای سرمایه اجتماعی شهروندان، مطرح شد و سپس بر چارچوب مفهومی شـهروندی فرهنگـی برای توسعه پایدار در مسائل شهری تاکید صورت گرفت . در بخش دیگر مقاله بـه رابطـه متقابـل رسانه ، الگوی مصرف و مسائل شهری پرداخته و در نهایت الگویی جامع برای تبیین نقـش رسـانه ملی در شکل دهی به الگوی صحیح مصرف شهروندان در مسائل شهری ارائه شد. بر اساس این مدل، رسانه ملی از طریق بهبود سازوکارهای تاثیرگذار بر کالبد شـهری و همچنـین بازنمایی نظاممند مسائل مختلف و انتقال معانی مورد نظر با استفاده از دسـتاوردهای نظریـه هـای برجسته سازی، چارچوببندی و کاشت ، دستیابی به الگوی بهینه مصرف را تحقق می بخشد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین با توجه به رابطه متقابل رسانه ملی ، مصرف و مسائل شهری، سازوکارهای تأثیرگذار بر مسائل شهری شامل ارتقـای کیفیت زندگی شهری، محقق سازی شهر الکترونیک به عنوان زیرساخت اصلی دولت الکترونیک و ارتقای سرمایه اجتماعی شهروندان، مطرح شد و سپس بر چارچوب مفهومی شـهروندی فرهنگـی برای توسعه پایدار در مسائل شهری تأکید صورت گرفت .
ضرورت بحث پیرامون نقش رسانه ملی در شکل دهی بـه الگـوی صـحیح مصرف شهروندان در مسائل شهری از این امر ناشی می شود که از یک سو صـداوسـیما به عنوان رسانه ملی و فراگیر کشور، نقـش مهمـی در بازنمـایی مـسائل شـهری دارد و همچنین از سوی دیگر به شیوه آشکار و ناآشکار الگوهای مصرف را به مخاطبان خـود منتقل و فرهنگ مصرفی و ارزشهای آن را تحت تأثیر قرار می دهـد و بـه ایـن ترتیـب می تواند موجب شکل گیری و نهادینه شدن الگوهای جدید مـصرف در مـسائل شـهری شود.
به این منظور از رسانه ملی انتظار می رود که با اتخاذ سیاست های مناسب ، استفاده از فناوریهای نوین را در بین شهروندان نهادینه کند؛ به این ترتیب کـه علاوه بر شکل دهی و تقویـت دیـدگاه ابزارگرایانـه نـسبت بـه فنـاوریهـای نـوین ، در گسترش نگـاهی تعـالی گرایانـه (تلالـی ١ و فارانـدز٢ ترجمـه موفقیـان، ١٣٨٢) بـه ایـن فناوریهای ارتباطی و اطلاعـاتی اهتمـام ورزد و نقـش آنهـا را در جنبـه هـای مختلـف زندگی بویژه بهینه سازی مصرف در مسائل شهری نشان دهد.
Cultural Citizenship, Television New Media, Vol. 2, P.