چکیده:
هدف از پژوهش حاضر که به شیوه اسنادی صورت گرفته آن است که با توجه به مبانی حقوقی و دینی به بررسی «ضرورت اصلاح الگوی مصرف و نقش حکومت و رسانه در تحقق آن» بپـردازد. بنابراین ، پس از ارائه تحلیلی در این باره، به رسانه ها، بویژه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایـران توصیه می کند راهبردهای هفت گانه ای را برای ایفای نقش مهم خود در نظر بگیرند. این راهبردهـا عبارتند از: ایجاد فرهنگ مسئولیت در برابر مصرف، نمایش آثار زیانبار مـصرفزدگـی ، ترغیـب مردم به استفاده از تولیدات داخلی ، تبیین حرمت اسراف و معیارهای آن، تاکید بر احترام مضاعف به اموال عمومی ، جلوگیری از سادهانگاری در مفهوم منابع و مصارف و سرانجام نظارت بر تبلیغات بازرگانی در جهت بهینه سازی فرهنگ مصرف.
خلاصه ماشینی:
اما از دیدگاه ملی نیز، ساماندهی مصرف برای کشوری در حال توسعه چـون ایـران که به موازات ثروتهای کلان طبیعی و ذخایر زیرزمینی ، از مـشکلاتی نظیـر کـم آبـی ، رنج می برد، یک اقدام اجتنابناپذیر است ؛ بویژه در این زمان که بحران اقتصادی، جهان و به طور طبیعی تا حدودی کشور ما را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است .
برای همین است کـه تولیـدکننـدگان بـزرگ، بـا پرداخت مبالغ سنگین و حمایت پیدا و پنهان از برنامه های یاد شده، بـه تـأثیر ناخواسـته مصرف کالای خود از سوی بازیکنان دل می بندند و حتی اثر این تبلیغ غیر مستقیم را از تبلیغات بازرگانی مستقیم و مرسوم بیشتر می دانند.
در این نظام، بر خلاف اقتصاد معاصر، مـصرفگرایـی بـه عنوان یک ارزش یا امر خصوصی که دولت در آن نقش و دخـالتی نـدارد، دیـده نـشده است و به فرض مشروع بودن درآمد، انسانها حق ندارند که آن را هر گونـه و بـه هـر اندازه که بخواهند مصرف کنند؛ حتی از نظر اخروی، همان گونه که از چگونگی کـسب درآمد سؤال می شود، چگونگی هزینه کرد و مصرف آن نیز مورد پرسش قرار مـی گیـرد.
نهادینـه کـردن فرهنـگ استفاده از تولیدات داخلی (که در جای خود منوط بـه تجدیـد نظـر در کیفیـت کالاهـای ساخت داخل است ) و کاهش واردات کالاهای خارجی ، همان نکتـه مهمـی اسـت کـه در تعیین و اصلاح الگوی مصرف باید در نظر گرفته شـود تـا مبـادا نظـام و جامعـه اسـلامی نیازمند و وابسته به بیگانگان شود؛ زیرا از دسـت رفـتن اسـتقلال اقتـصادی، دیـر یـا زود، استقلال و عزت سیاسی و فرهنگی را نیز تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.