چکیده:
در پژوهش حاضر که با هدف مطالعه و شناخت اصول و مبانی کنش جمعی کاربری موسـیقی در رادیو صورت گرفته است ، با اشاره به پیچیدگی درک ماهیت موسیقی ، از این مقوله به عنوان یـک پدیده اجتماعی یاد شده است چنان که تغییر و تحولات اجتماعی تاثیر اجتنابناپذیری بر موسیقی به جا می گذارد. در ادامه ، پس از ارائه تعریفی از کنش جمعی کاربری موسیقی ، مبنی بر اینکه تنها با تغییر یک عنصر نمی توان تغییر پایداری در نوع موسیقی ایجاد کرد، تاکیـد شـده اسـت کـه تهیـه کننـدگان رادیویی که کنشگران اصلی فعالیت های موسیقیایی در رادیو هستند، با پژوهش و افزایش اطلاعات خود در زمینه های گوناگونی چون فلسفه موسیقی سنتی و غربـی ، تولیدکننـدگان اصـلی موسـیقی سنتی و غربی ، درک بیش از پیش در خصوص چگونگی استفاده از انواع موسیقی در قالب چهـار کارویژه اصلی موسیقی در رادیو و در نظر گرفتن محـدودیت هـای شـرعی در زمینـه اسـتفاده از موسیقی در رسانه جمعی رادیو، ضمن احترام به مخاطبان خود (شنوندگان برنامه هـای رادیـویی )، سلیقه موسیقایی خود و آنان را ارتقا بخشند. بحث حرمت و حلیت موسیقی ، از دیگر مباحث این مقاله است که با تفکیک قائل شـدن بـین «موسیقی » و «غنا»، یکی از عمدهترین ملاکهای تشخیص حرمت یا حلیت را لهو بودن یـا نبـودن موسیقی یا غنا می شمرد و مراد از لهو بودن را غافل شدن از یاد خدا ذکر می کند.
خلاصه ماشینی:
در ادامه ، پس از ارائه تعریفی از کنش جمعی کاربری موسیقی ، مبنی بر اینکه تنها با تغییر یک عنصر نمی توان تغییر پایداری در نوع موسیقی ایجاد کرد، تأکیـد شـده اسـت کـه تهیـه کننـدگان رادیویی که کنشگران اصلی فعالیت های موسیقیایی در رادیو هستند، با پژوهش و افزایش اطلاعات خود در زمینه های گوناگونی چون فلسفه موسیقی سنتی و غربـی ، تولیدکننـدگان اصـلی موسـیقی سنتی و غربی ، درک بیش از پیش در خصوص چگونگی استفاده از انواع موسیقی در قالب چهـار کارویژه اصلی موسیقی در رادیو و در نظر گرفتن محـدودیت هـای شـرعی در زمینـه اسـتفاده از موسیقی در رسانه جمعی رادیو، ضمن احترام به مخاطبان خود (شنوندگان برنامه هـای رادیـویی )، سلیقه موسیقایی خود و آنان را ارتقا بخشند.
در اینجا پرسش های بسیاری از مناظر گوناگون مطرح می شـود ازجمله اینکه موسیقی چه کارکردی در رادیو دارد؟ موسیقی در رادیـو چگونـه بـروز و ظهور می کند؟ تأثیر عوامل انسانی درون سازمانی رادیـو بـر موسـیقی چیـست ؟ عوامـل برون سیستمی مؤثر در این فرایند کدامند؟ آیا موسیقی تأثیری در معنای پیام دارد؟ ایـن تأثیر چگونه است ؟ و دهها پرسش دیگر؛ پرسش های بسیاری که به دلیل ورود موسـیقی به رادیو مطرح شدهاند و نیاز به تحقیق و پژوهش برای دستیابی به پاسـخ هـای صـحیح دارند تا به این ترتیب ، راههای اصلاح و توسعه کاربری موسیقی در رادیـو، بـه درسـتی گشوده شود و این رسانه بتواند در فرایند تولیدات خود به حداکثر بهرهمندی کـه همـان جلب رضایت مخاطب ، در عین عمل به وظیفه و مأموریت سازمانی است ، دست یابد.