چکیده:
ارتباطات ویروسی ، با محوریت وجود پیام ویروسی ، به تازگی کاربردهای بـسیاری یافتـه اسـت . وجود ویروس در پیامها باعث می شود پیام، خاصیت خود تکراری پیدا کند و سرعت توزیع آن در بین مخاطبان افزایش یابد. هدف پژوهش حاضر نیز مطالعه تاثیر ویـروسهـای قابـل اسـتفاده در پیامها، بر سرعت انتقال پیام بوده است . به این منظور مدل جامع ارتباطـات ویروسـی بـا بررسـی ادبیات موضوع و دیدگاههای اندیشمندان این حوزه طراحی شد. برای سنجش این مدل تعـداد ٥٧ کارشناس که با روش نمونه گیری خوشه ای از بین جامعه آمـاری کارشناسـان واحـدهای روابـط عمومی شهرستان بجنورد انتخاب شده بودند به پرسشنامه ای محقق ساخته مشتمل بر ٧ عامل و ٤٢ گویه پاسخ دادند. نتایج بررسی معادلات ساختاری مدل نشان داد، تعجب ، سرور و ترس بر سرعت انتقال پیام تاثیر مثبت دارند. ویروس غم بر سرعت انتقال پیام تاثیر منفی می گذارد و خشم و تنفـر تاثیری بر سرعت انتقال پیام ندارند.
خلاصه ماشینی:
آنچه باعث می شود یک پیام به طور کامل شنیده شود و در محتوای آن دقـت بـه عمل آید و خواسته های سازمان را برآورده سازد، همان قدرت ویروسی است کـه پیـام بـا خود دارد.
واقعیت این است که بر اساس پـژوهش هـای انجـام شـده و فرضـیه هـای قـدیمی ، پذیرفته شده بود که ارزش و تأثیر وسایل ارتباط جمعی در محتوای آنهاست و رادیـو و تلویزیون به عنوان محصولات جدید دنیای صنعتی ، به خودی خـود، دارای هـیچ گونـه ارزش منفی یا مثبت نیستند و شیوهای که مورد استفاده ما قرار مـی گیـرد، ارزش آنهـا را تعیین می کند اما مک لوهان با این نظریه به مخالفت پرداخت .
نمودار بیانگر این است که هر یک از متغیـرهـای تعجب ، سرور، غم ، خشم ، ترس و تنفر بر سرعت انتقال پیام تأثیر دارند.
جدول ٢ـ ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه سرعت انتقال پیام تعجب سرور غم خشم ترس تنفر مجموع 0/73 0/74 0/79 0/76 0/80 0/77 0/83 0/82 روش تحلیل دادهها در این پژوهش روش معادلات ساختاری اسـت کـه طـی آن از نرمافزار لیزرل ١ و اس پی اس اس استفاده می شود.
اولـین نتیجـه بـه دست آمده بیانگر این است که تعجب ، بر سرعت انتقال پیام تـأثیر مثبـت دارد.
Viral Marketing Word of Mouth Comes of Age. Websolvers Inc. Retrieved from: http://www.