چکیده:
نظر به اهمیت مفهومسازی و تبیین خط مشی گذاری رسانه ای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه ، پژوهش حاضر، با هدف مفهومسازی و ایجاد یک چارچوب نظری صورت گرفـت تـا تلاشـی در جهت درک چیستی خط مشی رسانه ای و شناسایی عناصر و مولفه های آن باشد. برای دسـتیابی بـه این هدف، پژوهشگر با انجام مصاحبه های عمیق و نیمه ساخت یافته با گروهی از خبرگـان شـامل پنج عضو هیئت علمی و هجده دانشجوی دکترا که از تخصص در زمینه هـای خـط مـشی گـذاری عمومی ، رسانه و ارتباطات، مدیریت استراتژیک و علـوم سیاسـی برخـوردار بودنـد و بـا تلفیـق دیدگاههای آنان با ادبیات موضوع، به طراحی چارچوبی نظری برای مفهومسازی خط مشی گـذاری رسانه ای پرداخت . بر اساس اطلاعات به دست آمده، ضـمن ارائـه تعریـف جدیـد و جـامعی از خط مشی رسانه ای، جایگاه آن در سلسله مراتب خط مشی گذاریها مشخص و گامهای تـدوین آن شناسایی شد. همچنین عناصر و عوامل تـشکیل دهنـده مـورد بررسـی قـرار گرفـت و در پایـان، پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی و شناسایی ابعاد گستردهتر این پدیده ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
برای دسـتیابی بـه این هدف، پژوهشگر با انجام مصاحبه های عمیق و نیمه ساخت یافته با گروهی از خبرگـان شـامل پنج عضو هیئت علمی و هجده دانشجوی دکترا که از تخصص در زمینه هـای خـط مـشی گـذاری عمومی ، رسانه و ارتباطات، مدیریت استراتژیک و علـوم سیاسـی برخـوردار بودنـد و بـا تلفیـق دیدگاههای آنان با ادبیات موضوع، به طراحی چارچوبی نظری برای مفهومسازی خط مشی گـذاری رسانه ای پرداخت .
نظـر بـه اینکـه ایـن شاخه از مطالعات رسانه نوپا است و در مبانی اساسی آن خلأهـای مشخـصی احـساس می شود، پژوهش حاضر، با هدف ایجاد یک چارچوب نظری بنیادین برای شکل دهی به مطالعات مرتبط با خط مشی گذاری رسانه ای، یافتن مؤلفه های این امر و ایجاد چارچوبی برای مطالعه گستردهتر ابعاد آن صورت گرفته است .
از آنجا که سیاستگذاری برای رسانه ، فرایندی پیچیده است و مدت زمانی طولانی را بـرای اجرا مدنظر دارد، تدوین چـارچوبهـای روشـن ، غیـرمبهم ، جـامع و قابـل اطمینـان از ضروریات اساسی آن تلقی می شود و به همین دلیل ، شناسایی مفـاهیم و مبـانی بنیـادین آن و ارائه تعریفی جامع و دقیق از عناصر تشکیل دهنده آن، ازجمله مـسائلی اسـت کـه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
همچنین در هیچ یک از پژوهش های مورد بررسـی مطلبـی دربـاره اصول و مبـانی خـط مـشی گـذاری رسـانه ای یافـت نـشد؛ از ایـن رو مـی تـوان گفـت مفهومسازی برای خط مشی گذاری رسانه ای به شکلی که ایـن حـوزه را بـه عنـوان یـک زمینه علمی برای مطالعه قلمداد کند، صورت نگرفته است .