چکیده:
مقاله حاضر، مطالعه ای اسنادی درباره نقش ارتباطات و رسانه های جمعـی در توسـعه و بـه طـور خاص سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران است . نظر به اهمیت زیـاد، تـاثیر قابـل ملاحظه و پیامدهای نقش حمایتی رسانه ها از راهبردهای توسعه ، وظایف رادیو و تلویزیون در این میان، برجسته و منحصر به فرد معرفی شده و توجه به سازوکارهای تـاثیر رسـانه هـا، ارزشهـا و نگرشهای حاکم بر افکار عمومی ، دین و نهادهای دینی و نیز آگاهی از محتوای سند چشم انداز و ضرورت جلب مشارکت عموم و صاحبنظران، مورد تاکید قرار گرفته است . در این مقاله ، نویسنده تلاش کرده است ضمن پرداختن به این مباحث ، حوزه نظری بحث را به حوزه عملی نزدیک کنـد تا از مجموع مطالب ، نتایجی کاربردی برای همکـاری رسـانه در توسـعه پایـدار و تحقـق سـند چشم انداز بیست ساله کشور به دست آید.
خلاصه ماشینی:
نظر به اهمیت زیـاد، تـأثیر قابـل ملاحظه و پیامدهای نقش حمایتی رسانه ها از راهبردهای توسعه ، وظایف رادیو و تلویزیون در این میان، برجسته و منحصر به فرد معرفی شده و توجه به سازوکارهای تـأثیر رسـانه هـا، ارزشهـا و نگرشهای حاکم بر افکار عمومی ، دین و نهادهای دینی و نیز آگاهی از محتوای سند چشم انداز و ضرورت جلب مشارکت عموم و صاحبنظران، مورد تأکید قرار گرفته است .
ابعاد تأثیرگذاری رسانه ها در تحقق سند چشم انداز ایفای نقش رسانه ها در جذب مردم و جلب همکاری آنان برای تحقـق و اجـرای سـند، موجب توسعه همه جانبه کشور می شود و ایـن امـر، نیازمنـد برنامـه ریـزی و اقـدامات ویژهای است ، که به سه بعد مهم آن اشاره می شود: الف ) آشنا کردن مردم با محتوا و اهداف سند.
با این همه ، امروزه روشن شده است که با وجود اهمیت زیاد رسـانه هـا در هـدایت افکار عمومی ، در مسائل مهـم و پیچیـده سیاسـی و فرهنگـی ، آثـار فـردی و اجتمـاعی حاصل از عملکرد رسانه ها تنها از یک زاویه قابل مطالعه نیست و لازم است همه ابعـاد موضوع به خوبی مد نظر قرار گیرد و از نظریه ها نیـز تـا حـد امکـان بایـد بـه صـورت تجمیعی و در کنار هم بهره جسته شود.
در اینجا نیز میـزان ارزشـمندی ١ چـشم انـداز در جامعـه ، بـه چگونگی تبیین اهداف و نتایج آن مربوط می شود که نقش اساسی در این زمینه ، باز هم بـا رسانه های جمعی است .