چکیده:
باپیشرفت وتوسعه رسانه هایارتباطیوالکترونیکی،بسیاریازمباحث علمیدرحوزه سیاسـت ومشارکت دستخوش دگرگونیشده ومفاهیمیهمچون ،دموکراسیالکترونیکیدرکانون توجـه پژوهشگران قرارگرفته است .هدف پژوهش حاضر،مطالعه تاثیررسانه هـایسـنتیوجدیـدبـر مشارکت مردم درامرانتخابات بوده است . روش تحقیق دراین پژوهش ،توصیفیـتحلیلیاست .دراین تحقیق ،مشـارکت مـردم دردو بعدرسانه هایسنتیوجدیدموردمطالعه قرارگرفته است .جامعه آماریمـورداسـتفاده درایـن پژوهش شامل ١٧٥نفرازدست اندرکاران انتخابات کشور،ازجمله احزاب وگروه هـایسیاسـی، روزنامه نگاران ،استانداران ،فرمانداران ومسئولان ستادهایانتخاباتیدردوره هایانتخاباتیمختلف دراستان تهران بوده است .نتایج نشان میدهد،امکاناتینظیرپیامک هـایتلفـن همـراه ،تبلیغـات اینترنتیوماهواره ای،رایگیریونظرسنجیالکترونیکی،سیاستگذاریوقانون گذاریالکترونیکی ، افرادیک ملت رابه سرعت ازتحولات کشورخودآگاه میکندوبـابـالابـردن آگـاهیودرک سیاسی ،زمینه مشارکت حداکثریشهروندان راازتمام نقاط کشورفراهم میآورد.
خلاصه ماشینی:
تحلیل جایگاه رسانه های اطلاعاتیـ ارتباطی سنتی و جدید در مشارکت حداکثری مردم دکتر زهرا احمدی پور*، طهمورث حیدری موصلو**، سلمان انصاری زاده چکیده باپیشرفت وتوسعه رسانه هایارتباطیوالکترونیکی،بسیاریازمباحث علمیدرحوزه سیاسـت ومشارکت دستخوش دگرگونیشده ومفاهیمیهمچون ،دموکراسیالکترونیکیدرکانون توجـه پژوهشگران قرارگرفته است .
در پژوهش حاضر تلاش شده است تأثیر رسانه های اطلاعاتی ـ ارتبـاطی جدید و سنتی در مشارکت حداکثری مردم و افزایش دموکراسی تبیین شود.
هوور٢ (٢٠١٠) نیز معتقد است نقش این رسـانه هـا را نمـیتـوان بـه عنوان یک ابزار دموکراتیک و مردم گرا بر حسب برنامه های ارائه شده مورد نظـر افـراد ملـت ارزیابی کرد.
بـه منظـور بررسـی و تبیـین تأثیر رسانه ها (سنتی و جدید) بر مشارکت مردم در انتخابات ، اقـدام بـه طراحـی گویـه در هـر یک از متغیرهای پژوهش ، مطابق با جدول ١ شده است .
هـدف ما از آزمون رگرسیون ، مطالعه و بررسی میزان همبستگی و اثرات و عملکـرد یـک پدیـده بر روی پدیده های دیگر است و با توجه به موضوع پژوهش که بررسی تـأثیر رسـانه هـای سنتی و جدید بر میزان مشارکت مردم در انتخابات است ؛ عوامل یا متغیرهـای مسـتقل بـر اساس رابطه و شدت این رابطه بر روی متغیر وابسته اثر میگذارند.
از طـرف دیگـر، مهم ترین نقش فناوریهای الکترونیک ارتباطی در فضای رقابتی انتخابـات و رأیگیـری این است که سطح مشارکت را نسبت به سیسـتم ارتباطـات رسـانه هـای سـنتی (ماننـد روزنامه ، رادیو و تلویزیون ) بالاتر میبرد.
Communication & Society, Vol. 10.
Internet Information and Communication Behavior during a Political Moment:The Iraq War, March 2003.