چکیده:
پژوهش حاضر، به مقایسه وضع موجود و مطلوب نقش رادیو، تلویزیـون و مطبوعـات در ورزش بانوان از دیدگاه صاحبنظران پرداخته است . این پژوهش از نوع توصیفی ــ پیمایـشی اسـت و بـه صورت میدانی اجرا شده است . نمونه آماری این پژوهش را ١٠٠ نفر از صاحبنظران حوزه رسـانه ، ١٠٠ نفر از صاحبنظران حوزه ورزش و ١٠٠ نفـر از بـانوان ورزشـکار در سـطح ملـی و قهرمـان کشوری تشکیل دادند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شـده اسـت . نتایج نشان می دهد، بین وضع موجود و مطلوب رسانه های گروهـی در ورزش بـانوان از دیـدگاه آزمودنی ها تفاوت معناداری وجود دارد. یعنی رسانه های گروهی نقش زیـادی در توسـعه ورزش بانوان دارند و این نقش به دلایلی ، به درستی ایفا نمی شود. استفاده بهینه از کارکردهای رسانه های گروهی ، برای اعتلای ورزش بانوان در سطح جامعه ضروری است
خلاصه ماشینی:
سـلامی (١٣٨١) در پژوهش خود به این نتیجه رسید، رسـانه هـای گروهـی مـی تواننـد بـا ارائـه مطالب علمی و تخصصی مرتبط با تربیت بـدنی و ورزش، بـانوان را بـه تغییـر نگـرش نسبت به انجام فعالیت های ورزشی تشویق کنند.
اتقیـا (١٣٨٤) نیز در طرح پژوهشی خود پیشنهاد کرده است کـه بـرای آگـاه سـاختن جامعـه زنان از اثرات فعالیـت هـای ورزشـی و ارتقـای فرهنـگ ورزش، بهتـر اسـت از طریـق رسانه های گروهی عمل شود.
women's sports foundation UK گروهی با اطلاعرسانی گسترده در مورد ورزش زنان می تواننـد، در توسـعه و پیـشرفت ورزش آنان در جامعه مؤثر باشند و با باز کردن فضایی برای مطرح کـردن عقایـد مـردم در خصوص نقش زنان در فعالیت های ورزشی و نیز انتقاد، گفتگو و مقایسه ، به جبـران عقب ماندگی هـا کمـک کننـد (رضـایی ، ١٣٨٣).
این کمبودها و نیازهای اساسی ، ضرورت پـرداختن به پژوهش حاضر بوده و تلاش شده است تا به این پرسش ها پاسخ داده شود: در حـال حاضر (وضعیت موجود)، نقش رسانه هـای گروهـی در ورزش بـانوان چگونـه اسـت ؟ وضعیت مطلوب رسانه های گروهی در این زمینه چیست ؟ آیا بین وضع موجود با وضع مطلوب نقش رسانه ها در ورزش بانوان تفاوت وجود دارد؟ بسیاری از بررسی های پژوهشی نشان دادهاند که ورزشـکاران زن و مـرد، بـه شـیوهای متفاوت تحت پوشش و مورد برخورد رسانه هـا قـرار مـی گیرنـد.
به عبارت دیگـر لازم اسـت ، بخـشی از فعالیـت هـای صداوسیما و مطبوعات به ارائه نتایج و سـودمندیهـای تربیـت بـدنی و ورزش بـانوان معطوف شود تا از این طریق در زنان ایجاد انگیزه کنند و اثرات مخرب بی تـوجهی بـه فعالیت های ورزشی را به اطلاع خانوادهها برسانند.