چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی دیدگاه اعضای انجمن های ورزشی دانـشگاههـا، در خـصوص رویکرد رسانه ها به ورزش و رابطه میزان رضایت مندی با دیدگاههای نیروهای داوطلـب ورزشـی است . روش این پژوهش ، پیمایشی و گردآوری اطلاعات به صورت میـدانی انجـام شـده اسـت . جامعه آماری تحقیق را انجمن های ورزشی دانشگاههای شمال غرب کشور تشکیل دادهاند کـه در نهایت ١٢٠ نفر از افراد این انجمن ها انتخاب و اطلاعات لازم، از طریق سه پرسشنامه محقق ساخته به دست آمد. نتایج نشان می دهد، بیشتر داوطلبان، برای ارتباط با ورزش از تلویزیـون و اینترنـت استفاده می کنند و به نظر آنان، بیشترین توجه رسانه هـا بـه ورزش قهرمـانی و سـپس بـه ترتیـب اطلاعرسانی ، ورزش همگانی ، فرهنگ ورزشی ، ایجاد تشنج و در نهایت اخلاق است . همچنـین در دو دیدگاه فرهنگ ورزشی و اخلاق در میان پسران و دختران تفاوت معناداری دیده می شود.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان می دهد، بیشتر داوطلبان، برای ارتباط با ورزش از تلویزیـون و اینترنـت استفاده می کنند و به نظر آنان، بیشترین توجه رسانه هـا بـه ورزش قهرمـانی و سـپس بـه ترتیـب اطلاعرسانی ، ورزش همگانی ، فرهنگ ورزشی ، ایجاد تشنج و در نهایت اخلاق است .
com * دکترای تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشیار دانشگاه تهران ** دکترای مدیریت ورزشی ، استادیار دانشگاه تربیت معلم تاریخ دریافت : ٩٠/٨/١١ تجدید نظر: ٩٠/١٠/١٤ پذیرش نهایی : ٩١/٢/٣ مقدمه هرگاه توسعه را به عنوان فرایندی برای بهتر شدن بر مبنای اهدافی مـشخص بپـذیریم و فرهنگ را به عنوان هنجارها و ارزشهایی که رفتار اجتماعی را قـوام مـی دهـد در نظـر بگیریم ، بی تردید، می توانیم بگوییم که یکی از عوامل اصلی در ایـن توسـعه فرهنگـی ، رسانه های گروهی هستند.
رسانه ها علاوه بر نقش اطلاعرسانی ، یکی از منابع قابل دسترس و با صرفه اند، که تمام جزئیـات را به صورت مطلوب در اختیار عموم قرار می دهند و در کنار آن، نقش های مهم دیگری را نیز از قبیل بیان مشکلات ورزش، تحلیـل علمـی بـرای کمـک بـه ورزش همگـانی ، فرهنگ سازی و تبلیغات ایفا مـی کننـد (طلـوعی ، پاشـایی و مـدبری، ١٣٨٩، ص ١٨٣).
همچنین کمترین توجه رسانه ها به گسترش اخلاقیات و نیز توسعه تشنج در ورزش است و این ، با نتایج فتحی نیا (١٣٨٩) همخوانی دارد.
بررسی نقش چهارگانه رسانه های ورزشی در توسـعه فرهنـگ ورزش همگانی و قهرمانی .
Sport, Culture and the Media, London: Open University press.