چکیده:
امروزه، اغلب کشورهای پیشرفته جهان در برنامه ریزی برای سازماندهی ورزش همگانی کشور خـود با دیگر کشورها رقابت دارند و پیوسته در حال ارائه برنامه های خلاق برای رشد این ورزش هـستند. هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که آیا رسانه ملی در توسـعه ورزش همگـانی در جامعه موثر است یا خیر؟ آیا رسانه ملی می تواند افکار عمومی مردم را در مورد ورزش همگـانی تحت تاثیر قرار دهد؟ روش تحقیق در این پژوهش ، از نوع پیمایشی و علی ـ مقایسه ای است . به دلیل فقدان ابزاری دقیق و معتبر برای اندازهگیری نقش رسانه ملی در توسعه ورزش همگانی ، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است . این پرسشنامه شامل ٣٠ سوال است که در سـه عامـل مولفـه هـای ورزشی ، منابع مالی و منابع انسانی مطرح شدهاند. یافته های این پژوهش نشان داد که بین رسانه ملـی و توسعه ورزش همگانی در هر سه عامل مولفه های ورزشی ، منـابع مـالی و منـابع انـسانی تفـاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
یافته های این پژوهش نشان داد که بین رسانه ملـی و توسعه ورزش همگانی در هر سه عامل مؤلفه های ورزشی ، منـابع مـالی و منـابع انـسانی تفـاوت معناداری وجود دارد.
یکی از پدیدههای اجتماعی که در سـالهـای اخیـر، رشـد زیـادی داشته و آحاد مردم را تحت تأثیر قرار داده، ورزش همگانی است که رسانه های گروهـی در خصوص محتوای برنامه ها و مطالب مربوط به آن می توانند بسیار تأثیرگـذار باشـند و بـه این ترتیب ، نقش به سزایی در پیـشرفت و بهبـود وضـعیت ورزش کـشور ایفـا نماینـد (کردی، ١٣٨٦).
همچنین در پژوهشی کـه آفـرینش خـاکی (١٣٨٤) انجـام داد ایـن نتیجه به دست آمد که عوامل اقتصادی، کمبود امکانات و پایگاههـای ورزش صـبحگاهی ، وضـعیت خـانوادگی (تأهـل و تعـداد فرزنـدان)، کمبـود بودجـه و گرانـی شـهریه هـای باشگاههای ورزشی ، مشکلات اجتماعی و کمبود نیروی انسانی بـا تجربـه ، کمبـود وقـت لازم و مسائل و مشکلات فرهنگی به ترتیب ، از موانع توسـعه ورزش همگـانی بـه شـمار می روند و بهبود وضعیت اقتـصادی، اسـتفاده از رسـانه هـای گروهـی و ملـی ، توجـه بـه وضـعیت خـانوادگی ، برگـزاری مـسابقات ورزشـی و اهـدای جـوایز، گـسترش ناوگـان حمل ونقل عمومی و نیز سرمایه گذاری بخش خصوصی از مهم ترین عوامل توسعه ورزش همگانی هستند.
با توجه به جدول ١ مشخص می شود که میانگین تأثیر رسانه ملـی بـر توسـعه ورزش همگانی از نظر کارشناسان مدیریت ورزشی در بین متغیر مؤلفه های ورزشـی ٣/٠٩، منـابع مالی ٢/٧٢ و منابع انسانی ٣/١١ می باشد.