چکیده:
رسانه ، بهترین وسیله برای فرهنگ سازی در جوامع مدرن است و برنامه هـای تلویزیـونی، یکـی از وسیع ترین گستره های مخاطب را در میان رسانه های جهان به خود اختصاص داده اسـت . در ایـن میان ، سریال های تلویزیونی، نقش مهمی در شکل گیری و یا تغییر شـکل ارزش هـا و سـاختارهای اجتماعی در جامعه بازی میکنند. هدف مقاله حاضر، تحلیـل نشـانه شـناختی از نحـوه بازنمـایی الگوهای مدرن روابط دختر و پسر در سریال های ایرانی است . بدین منظـور بـا اسـتفاده از روش نشانه شناسی، پنج سریال ایرانی پربیننده در سال های اخیر (١٣٩٠ ـ ١٣٨٥) بررسی شـد. یافتـه هـا نشان میدهند که در این سریال ها با دو گونه از بازنمایی روابط مدرن در مناسبت های دختر و پسر (روابط عاشقانه و روابط ضدعاشقانه ) روبه رو میشویم ؛ در سال های اخیـر، رسـانه بـه تـدریج از بازنمایی روابط عاشقانه به سمت بازنمایی روابط ضدعاشقانه تغییر وضعیت داده است ؛ شـکلی از رابطه که در آن همیشه با عنصری از فریب یکی علیه دیگری همراه است .
خلاصه ماشینی:
عشق و ضد عشق در سریال های ایرانی؛ تحلیل نشانه شناختی «روابط عاشقانه » و «روابط مبتنی بر فریب » در رسانه ملی دکتر سهیلا صادقی فسایی *، محمدحسین شریفی ساعی چکیده رسانه ، بهترین وسیله برای فرهنگ سازی در جوامع مدرن است و برنامه هـای تلویزیـونی، یکـی از وسیع ترین گستره های مخاطب را در میان رسانه های جهان به خود اختصاص داده اسـت .
تغییـر الگوی ازدواج در این منطقه از جهان ، آنچنـان بـا شـتاب در حـال حرکـت اسـت کـه در کشورهایی چون سوئد، نروژ، فنلاند و سایر کشورهای شمال اروپا، روابط پیش از ازدواج بین دختر و پسر به کلی ازدواج را به حاشیه رانده و الگوهای نوینی از ارتباط را جایگزین آن کرده است ؛ الگوهایی همچون همخانگی (٢) که درواقع به عنوان بدیلی بـرای ازدواج در جهان مدرن در نظر گرفته میشود (ویک ١٠؛ برنهارد١١ و نواک ١٢، ٢٠٠٩).
حال این مطالعه به دنبال پاسـخ بـه این پرسش است رسانه ملی در سال های اخیر الگوهای مدرن روابط دختر و پسر در جامعـه را چگونه مورد بازنمایی قرار داده و آنها را با چه رمزگان هایی به تصویر کشیده است ؟ 1.
در بازنمایی روابط عاشقانه ، بسیاری از مناسبت های پیش از ازدواج با هدف شناخت بیشتر، آغاز مـیشـوند، امـا بـه تدریج این رابطه ها به تعلق عاطفی شدید بین دختر و پسر میانجامد و عقلانیت ، جـای خود را به عشق میدهد.
Gender Roles on Prime – Time Network Television: Demographics and Behaviors; Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol. 45.