چکیده:
دنیای امروز، تغییرات و تحولات عمیقی را شاهد است که همـه آنهـا در حـوزه هـای عملکـردی هویت ، مرز، مفهوم جغرافیا (مکان ) و زمان قابل درکاند. هویـت هـا چنـدپـاره شـده ، مرزهـا را درنوردیده و مکان و زمان به هم فشرده شده اند. در این رهگذر تلویزیون یکی از عوامل مـوثر در بروز این تغییرات است . در برخورد با چنین وضعیتی و برای درک مختصـات تلویزیـون جهـانی، مقاله حاضر، نقطه عزیمت خود را بر پایه یک برساخته نظری با عنوان «مـدل ریـف » قـرار داده و کوشیده است چشم اندازی از نحوه فعالیت و نقش تلویزیون های محلی و جهانی در عصر جهـانی شدن ارائه داده و نتایج را از طریق روش مصاحبه با ٢٠ نفر از صاحبنظران و پژوهشـگران حـوزه ارتباطات در میان بگذارد. «ریـف » مخفـف همنشـینی چهـار کلمـه واقعیـت ، هویـت ، قـدرت و فراواقعیت است . این مقاله با واکاوی در نسبت میان تلویزیون و مفـاهیم یـاد شـده ، مولفـه هـای تلویزیون های جهـانی محلـی را در قالـب مـدل ابـداعی و پیشـنهادی، بـه نـام لـوزی کـارکرد تلویزیون های جهانی محلی (مدل ریف ) بررسی کرده است .
خلاصه ماشینی:
در برخورد با چنین وضعیتی و برای درک مختصـات تلویزیـون جهـانی، مقاله حاضر، نقطه عزیمت خود را بر پایه یک برساخته نظری با عنوان «مـدل ریـف » قـرار داده و کوشیده است چشم اندازی از نحوه فعالیت و نقش تلویزیون های محلی و جهانی در عصر جهـانی شدن ارائه داده و نتایج را از طریق روش مصاحبه با ٢٠ نفر از صاحبنظران و پژوهشـگران حـوزه ارتباطات در میان بگذارد.
در برخـورد بـا چنین وضعیتی و برای درک مختصات تلویزیون جهانی، این مقاله نقطه عزیمت خود را بر پایه یک برساخته نظری با عنوان مدل ریف قرار داده و بر پایه ایـن پـیش فـرض کـه درباره نقش و جایگاه تلویزیون در شکل دهی به اشکال فرهنگی نباید رویکرد افراط یـا تفریط را در پیش گرفت ، سعی خواهد کرد چشم اندازی از نحوه فعالیـت تلویزیـون در عصر جهانی شدن ارائه دهد.
مقاله حاضر، از طریق مصاحبه با صاحبنظران علـم رسـانه میخواهد به این پرسش اساسی پاسخ دهد که در تبیین کارکرد تلویزیون های جهـانی و محلی، آیا مدل ریف ، مدل مناسبی است ؟ ضرورت و اهمیت پژوهش آدمی در آستانه تحول تاریخی بزرگی قرار گرفته و مناطق مختلف جهان به هم نزدیک شده اند.
بـا ایـن همـه در جهـان پیرامـونی، فرهنگ های ملی و ناحیه ای در مقابله بـا فرهنـگ هـای جهـان شـمول و جهـان وطـن ، مجـال جدیدی بدست آورده اند» (تهرانیان ، ١٣٨٣) و در این رهگذر تلویزیون ابـزار اصـلی در فراینـد جهانی شدن ٤ (از بالا و از پایین ) بوده است که در مقاله حاضر بیشتر به آن میپردازیم .