چکیده:
نظریه ٔ اعتباریات، از جمله دیدگاه های بدیع و ابتکاری علامهٔ طباطبایی است که هنوز آن گونه که شایسته است، مورد تحلیل و موشکافی قرار نگرفته است. یکی از مهم ترین قدم ها در تبیین دیدگاه علامه در باب اعتباریات، توجه به تعدد و تنوع مفاهیم و مطالب مطروحه در آثار متعدد علامه طباطبایی است. فرض بنیادین این پژوهش، آن است که آنچه علامه طباطبایی در ذیل مبحث اعتباریات مطرح کرده اند، دربردارندهٔ مجموعه ای از دیدگاه ها و نظریه های خردتر در حوزه های مختلف معناشناسی، منطق، معرفت شناسی و وجودشناسی است و تنها شامل برخی مسائل فلسفهٔ اخلاق یا مسئلهٔ تقسیم انواع ادراک به ادراکات اعتباری و حقیقی نمی شود. براین پایه، این مقاله می کوشد با بازخوانی و تحلیل بیانات علامه در این زمینه، به تفکیک ابعاد و ساحت های مختلف معناشناختی، منطقی، معرفت شناختی و وجودشناختی مبحث اعتباریات و دسته بندی مدعیات مرحوم علامه در هر یک از این حوزه ها پرداخته، قدمی در جهت تبیینی دقیق تر این نظریه و ابعاد متنوع آن بردارد.
The theory of imaginary mental matters (IÝtibÁriyyÁt), is one of the
new and innovative viewpoints of ÝAllÁma ÓabÁÔabÁÐ, which has not yet
been properly analysed and investigated. An important step in describing
his veiw about the imaginary mental matters, is paying attention to the
variety of concepts and questions addressed in his various works. The
primary supposition of this study is that what ÝAllÁma ÓabÁÔabÁÐ has put
forward in the discussion of imaginary mental matters, includes a range
of minor views and theories in various semantic, logical, epistemological
and ontological spheres, and would not just incorporate some questions of
philosophy of ethics or the issue of the division of types of perception
into the real and imaginary mental. On this basis, the prsesnt article tries,
by re-examination and analysing the Allama’s arguments in this field, to
separate various semantic, logical, epistemological and ontological
dimensions of IÝtibÁriyyÁt and to classify the claims of the late ÝAllÁma in
each sphere, so that, to be able to descibe this theory and its various
aspects more carefully.